Ohje sosiaalisen median sisältösuunnitelman luomiseen : Case: DocPoint - Helsingin dokumenttielokuvafestivaali
Välimaa, Noora (2016)
Välimaa, Noora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417352
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä luodaan ohjeistus DocPoint – Helsingin dokumenttielokuvafestivaalin sisältömarkkinoinnin suunnitteluun. Ohjeistuksessa keskitytään sosiaalisen median kanaviin. Ohjeen tavoitteena on, että DocPointin viestinnästä ja markkinoinnista vastaava henkilö pystyy luomaan toimivan sisältösuunnitelman DocPointille ja päivittämään sitä tarvittaessa.
Toimeksiantajana toimiva DocPoint toivoi kehitysehdotuksia sosiaalisen median kanaviin. Työskennellessäni DocPointissa tein huomion, ettei siellä ole käytössä suunnitelmaa eri sosiaalisen median kanaville. Viestinnän ja mainonnan vastaavat henkilöt vaihtuvat DocPointissa kausittain, joten on hyvin tärkeää, että vastaavat henkilöt jatkavat yrityksen liiketoiminnan tavoitteiden toteuttamista.
Viitekehys keskittyy kolmeen aihekokonaisuuteen. Ensimmäiseksi selvitetään, mitä on digitaalinen markkinointi. Seuraavaksi käydään läpi, mitä on sisältömarkkinointi ja miksi sisältösuunnitelma täytyy luoda ja miten suunnitelma tehdään. Lopuksi avataan, mitä on sosiaalinen media, miten sen käyttöä pitäisi suunnitella ja minkälaisia kanavia sosiaalisessa mediassa on.
Ohje on toteutettu viitekehyksen pohjalta ja sen avulla pystyy tekemään sisältösuunnitelman sosiaalisen median kanavia varten. Opas neuvoo lähtökohta-analyysin tekemisessä, tavoitteiden asettamisessa, sosiaalisen median toimenpiteiden suunnittelussa, aikataulu- tuksessa ja lopuksi tulosten mittaamisessa.
Toimeksiantajana toimiva DocPoint toivoi kehitysehdotuksia sosiaalisen median kanaviin. Työskennellessäni DocPointissa tein huomion, ettei siellä ole käytössä suunnitelmaa eri sosiaalisen median kanaville. Viestinnän ja mainonnan vastaavat henkilöt vaihtuvat DocPointissa kausittain, joten on hyvin tärkeää, että vastaavat henkilöt jatkavat yrityksen liiketoiminnan tavoitteiden toteuttamista.
Viitekehys keskittyy kolmeen aihekokonaisuuteen. Ensimmäiseksi selvitetään, mitä on digitaalinen markkinointi. Seuraavaksi käydään läpi, mitä on sisältömarkkinointi ja miksi sisältösuunnitelma täytyy luoda ja miten suunnitelma tehdään. Lopuksi avataan, mitä on sosiaalinen media, miten sen käyttöä pitäisi suunnitella ja minkälaisia kanavia sosiaalisessa mediassa on.
Ohje on toteutettu viitekehyksen pohjalta ja sen avulla pystyy tekemään sisältösuunnitelman sosiaalisen median kanavia varten. Opas neuvoo lähtökohta-analyysin tekemisessä, tavoitteiden asettamisessa, sosiaalisen median toimenpiteiden suunnittelussa, aikataulu- tuksessa ja lopuksi tulosten mittaamisessa.