A niin kuin aloitteet
Viskari, Riikka (2006)
Viskari, Riikka
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on raportti vaikeasti kehitysvammaisille oppilaille suunnatun tarinatunnin suunnittelusta sekä suunnitelman toteutuksesta syntyneistä kokemuksista. Työskentelyn tarkoituksena oli löytää uudenlainen tapa tukea vaikeasti kehitysvammaisen oppilaan vuorovaikutusaloitteita. Tarinatunnin suunnittelun pohjana oli varhaisella kehitystasolla olevan ihmisen vuorovaikutustaitoja koskeva teoriatieto. Tämän lisäksi tunnin suunnittelua on tukenut myös draamakasvatusta koskeva teoriatieto sekä tiedot ja kokemukset kehitysvammaisten kanssa toteutetusta draamakasvatuksesta. Työskentelyä varten koottiin työryhmä erään koulun vapaaehtoisista. Ryhmään kuului neljä vaikeasti kehitysvammaista oppilasta ja neljä työntekijää. Toiminnallisia kokoontumisia oli yhteensä viisi. Työskentelyn arviointia varten työntekijät täyttivät palautelomakkeen neljänä kokoontumiskertana. Myös koko työskentelystä pyydettiin palaute palautelomakkeella. Kaksi tunneista videoitiin. Myös oppilailta pyydettiin palaute tuntien jälkeen. Työryhmän jäsenet kokivat työskentelyn mahdollistaneen sekä oppilaiden vuorovaikutusaloitteiden teon että työntekijän vuorovaikutuskumppanina olemisen harjoittelun. Työryhmä halusi jatkaa tarinatuntityöskentelyä opinnäytetyöprosessin jälkeenkin. Jatkotyöskentelyä varten laadittiin oma suunnitelma. Konkreettisena tuotoksena työskentelystä syntyi tarinatunnin suunnitelma. Kaikki tunnilla käytetty materiaalit sekä suunnitelma jäivät koulun käyttöön.