Passiivisesta jäsenestä aktiiviseksi jäseneksi - Asiakaskokemustutkimus kauppakamarille
Multasuo, Toni (2016)
Multasuo, Toni
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417212
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutettiin asiakaskokemustutkimus Etelä-Pohjanmaan kauppakamarille. Tutkimusongelmina oli selvittää, millaisia asiakaskokemuksia kauppakamarin jäsenet ovat saaneet ja kuinka tukea jäsenten kehittymistä aktiivisiksi jäseniksi. Työn tavoitteena oli löytää kohdeorganisaatiolle lisää työkaluja ja ratkaisuja asiakaskokemuksen kehittämiseen.
Opinnäytetyön teoriassa käsitellään asiakaskokemusta sekä asiakkuusosaamista. Asiakaskokemusta lähestytään määritelmien, muodostumisen, johtamisen ja mittaamisen näkökulmasta. Asiakkuusosaamisessa teoria painottuu asiakkaan kuunteluun. Teoriaosuuden aineistona käytettiin sähköisiä ja kirjallisia lähteitä.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla kesällä 2016, joihin valikoitui yhdeksän kauppakamarin aktiivista jäsenhenkilöä. Haastattelut kirjoitettiin auki ja analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että jäsenten asiakaskokemukset olivat positiivisia ja mielekkäitä. Tähän vaikuttivat onnistuneet tapahtumat, kohdeorganisaation henkilöstön käyttäytyminen sekä hyvän ensivaikutelma saanti. Verkostoitumisen mahdollisuus nähtiin merkittävimpänä tekijänä kauppakamarijäsenyydessä. Lisäksi tuloksista kävi ilmi, että mielikuva organisaatiosta muuttui täysin ensimmäisen tapahtuman jälkeen. Voidaankin mainita, että jäsenyyden alussa on tärkeää panostaa jäsenen asiakaskokemukseen.
Opinnäytetyön teoriassa käsitellään asiakaskokemusta sekä asiakkuusosaamista. Asiakaskokemusta lähestytään määritelmien, muodostumisen, johtamisen ja mittaamisen näkökulmasta. Asiakkuusosaamisessa teoria painottuu asiakkaan kuunteluun. Teoriaosuuden aineistona käytettiin sähköisiä ja kirjallisia lähteitä.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla kesällä 2016, joihin valikoitui yhdeksän kauppakamarin aktiivista jäsenhenkilöä. Haastattelut kirjoitettiin auki ja analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että jäsenten asiakaskokemukset olivat positiivisia ja mielekkäitä. Tähän vaikuttivat onnistuneet tapahtumat, kohdeorganisaation henkilöstön käyttäytyminen sekä hyvän ensivaikutelma saanti. Verkostoitumisen mahdollisuus nähtiin merkittävimpänä tekijänä kauppakamarijäsenyydessä. Lisäksi tuloksista kävi ilmi, että mielikuva organisaatiosta muuttui täysin ensimmäisen tapahtuman jälkeen. Voidaankin mainita, että jäsenyyden alussa on tärkeää panostaa jäsenen asiakaskokemukseen.