Ammatillisessa erityisopetuksessa opiskelevien kokemuksia osallisuudesta ryhmässään
Harvala, Pauliina (2016)
Harvala, Pauliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417248
Tiivistelmä
Osallisuudesta on tehty monenlaisia tutkimuksia ja ne ovat osoittaneet, että oppilaitosten osallisuustoiminnassa on paljon kehittämistä. Myös opetushallituksen tekemästä tilannekatsauksesta käy ilmi, että kehitettävää on niin opiskelijoiden mahdollisuudessa vaikuttamiseen kuin heidän kuulumisessaan opiskeluyhteisöön.
Nuorten ammatillisten opintojen keskeyttäneiden määrä huolestuttaa, etenkin ammatillisessa erityisopetuksessa. Keskeyttämisten syitä ja keinoja sen vähentämiseen sekä nuorten syrjäytymisuhan pienentämiseen on yhteiskunnassamme pohdittu laajasti. Opetusministeriön teettämässä selvityksessä eräänä keinona opiskelijan opintojen sujumiseen ja keskeyttämisten estämiseen mainittiin osallisuuden lisääminen opintoympäristössä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää kyselyn avulla ammatillisessa erityisopetuksessa opiskelevien kokemuksia osallisuudesta omassa opiskeluryhmässään. Kyselyn tuottamaa tietoa voidaan käyttää pohjana, kun suunnitellaan uusia keinoja opiskelijoiden osallisuuden parantamiseen. Opinnäytetyöni keskittyy siis hyvin rajatun ryhmän näkemyksiin ja kokemuksiin, eikä se tule selvittämään laajempaa tai yleistettävämpää tietoa.
Tutkimuksen aineisto koostuu ammatillisen oppilaitoksen erityisopetuksessa opiskelevien opiskelijoiden vastauksista kyselyyn sekä osallisuuden teoriasta.
Opinnäytetyön tulos kertoo, että kyselyyn vastanneet opiskelijat eivät ymmärrä terminä osallisuutta, mutta suurin osa heistä on kokenut osallisuutta ja tuntenut itsensä hyväksytyksi sekä tärkeäksi osaksi opiskeluryhmäänsä.
Nuorten ammatillisten opintojen keskeyttäneiden määrä huolestuttaa, etenkin ammatillisessa erityisopetuksessa. Keskeyttämisten syitä ja keinoja sen vähentämiseen sekä nuorten syrjäytymisuhan pienentämiseen on yhteiskunnassamme pohdittu laajasti. Opetusministeriön teettämässä selvityksessä eräänä keinona opiskelijan opintojen sujumiseen ja keskeyttämisten estämiseen mainittiin osallisuuden lisääminen opintoympäristössä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää kyselyn avulla ammatillisessa erityisopetuksessa opiskelevien kokemuksia osallisuudesta omassa opiskeluryhmässään. Kyselyn tuottamaa tietoa voidaan käyttää pohjana, kun suunnitellaan uusia keinoja opiskelijoiden osallisuuden parantamiseen. Opinnäytetyöni keskittyy siis hyvin rajatun ryhmän näkemyksiin ja kokemuksiin, eikä se tule selvittämään laajempaa tai yleistettävämpää tietoa.
Tutkimuksen aineisto koostuu ammatillisen oppilaitoksen erityisopetuksessa opiskelevien opiskelijoiden vastauksista kyselyyn sekä osallisuuden teoriasta.
Opinnäytetyön tulos kertoo, että kyselyyn vastanneet opiskelijat eivät ymmärrä terminä osallisuutta, mutta suurin osa heistä on kokenut osallisuutta ja tuntenut itsensä hyväksytyksi sekä tärkeäksi osaksi opiskeluryhmäänsä.