Lapsen paikka Invalidiliiton Lahden kuntoutuskeskuksen perhekursseilla
Salmensuu Petra (2006)
Salmensuu Petra
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata millaisena ilmenee lapsen paikka Invalidiliiton Lahden kuntoutuskeskuksen perhekursseilla työntekijöiden sekä lasten näkökulmasta. Miten lapset viihtyvät ja mitä he toivovat kursseilta sekä millaisena hahmottuu lasten asema perhekursseilla työntekijöiden mielestä. Tutkimus on laadullinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla ( N= 12 ) lasta sekä kyselylomakkeella ( N= 4 ) työntekijää. Sekä haastattelu että kysely koostuivat puolistrukturoiduista kysymyksistä. Aineiston on analyysissä käytettiin teemoja, jotka oli johdettu tutkimusongelmista. Tulokset osoittivat, että suurin osa lapsista viihtyy kursseilla hyvin. Lasten mielestä oli leikkiminen, uiminen ja kavereiden tapaaminen oli mukavinta. Ympäristö koettiin hyväksi, samoin lasten ohjaajat. Työntekijöiden mukaan lapsi saa ansaitsemansa paikan, kun ympäristö on kannustava ja osa tämän hetken epäkohdista poistetaan. Työntekijöiden mukaan lapsen asema nähdään erittäin keskeisenä osana perhekursseilla tehtävää työtä, myös lasten toiveita pidetään tärkeinä. Työntekijät pyrkivät huomioimaan lasten mielipiteet ja lasten vammat toimintaa suunniteltaessa. Lasten toiveiden mukainen perhekurssi muistuttaa hyvin pitkälle tämän hetken perhekurssia. Lasten asema on erittäin tärkeä ottaa huomioon suunniteltaessa perhekurssia. Perhekurssin kehittämisessä tulisi kiinnittää huomiota erityisesti lapsen ja koko perheen kuntoutuksen jäsentämiseen ja lapsilähtöisyyteen. Lapsen paikkaa voisi tutkia myös vanhempien näkökulmasta, miten vanhemmat näkevät lastensa aseman perhekursseilla. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää perhekursseja suunniteltaessa sekä niiden laadun arvioinnissa.