Vasu2017 - Järvenpään kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmaprojekti
Tuominen, Mervi (2016)
Tuominen, Mervi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216794
Tiivistelmä
Opinnäytetyönäni olen tuottanut lokakuussa 2016 ilmestyvien uusien varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden vuoksi Järvenpään kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman uudistamiseen tarkoitetun kehittämisprojektin projektisuunnitelman. Opinnäytetyöni raportti on kuvaus tämän projektin suunnittelusta, projektin käynnistysvaiheesta sekä ensimmäisen työpaketin toteuttamisesta ja tuloksista. Olen laatinut Järvenpään kaupungin varhaiskasvatuksen johtoryhmän pyynnöstä tällä hetkellä käytössä olevan projektisuunnitelman paikallisen varhaiskasvatussuunnitelman laatimisen välineeksi työpaketteineen, menetelmineen ja aikatauluineen.
Opinnäytetyöni keskeiset lähtökohdat ovat johtamisen näkökulmat varhaiskasvatuksessa, muutostilanteissa ja projektinjohtamisessa. Vuonna 2015 uudistetun varhaiskasvatuslain ja sen myötä laadittujen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden velvoittavuus loivat pohjan paikallisen varhaiskasvatussuunnitelmatyön aloittamiselle. Järvenpäässä työ toteutetaan projektimuotoisena.
Projektimaiseen työtapaan varhaiskasvatussuunnitelman laatimisessa päädyttiin siitä syystä, että koko työyhteisön haluttiin osallistuvan varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin tutustumiseen ja suunnitelman laatimiseen jo hyvissä ajoin ennen suunnitelman käyttöönottoa. Projektisuunnitelma on jaettu työpaketteihin, joiden toteuttamisessa käytetään erilaisia osallistavia ja yhteisöllisiä menetelmiä asioiden läpikäymiseksi.
Projektin tarkoituksena on tuottaa paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma, joka otetaan käyttöön elokuussa 2017 ohjaamaan varhaiskasvatusta Järvenpään kaikissa varhaiskasvatusta tuottavissa yksiköissä. Osallistavan projektityön ja yhteisöllisten menetelmien avulla projektin toisena tärkeänä päämääränä on tuottaa varhaiskasvatusyksiköihin ymmärrys varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden asettamista, varhaiskasvatuksen henkilöstöä velvoittavista tavoitteista ja vaatimuksista, asenne- ja ajattelu- ja toimintamallin muutosta vaativista asioista.
Opinnäytetyöni raporttia kirjatessa yksiköissä on käsitelty kokonaisuudessaan vasta ensimmäinen työpaketti, joten projektisuunnitelman arviointi on tässä vaiheessa haastavaa. Ensimmäisen työpaketin toteuttaminen tuotti kuitenkin pääsääntöisesti hyvää palautetta erilaisen ja uuden työmenetelmän käyttämisestä sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin tutustumisesta tällä tavoin. Projektisuunnitelmaa on arvioitu johdonmukaiseksi ja selkeäksi työtä ohjaavaksi asiakirjaksi, johon on helppo sitoutua. Selkeä aikataulutus, käsittelyn rakenne ja menetelmien ohjaaminen ovat myös helpottaneet yksiköissä projektia ohjaavien esimiesten työtä.
Opinnäytetyöni keskeiset lähtökohdat ovat johtamisen näkökulmat varhaiskasvatuksessa, muutostilanteissa ja projektinjohtamisessa. Vuonna 2015 uudistetun varhaiskasvatuslain ja sen myötä laadittujen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden velvoittavuus loivat pohjan paikallisen varhaiskasvatussuunnitelmatyön aloittamiselle. Järvenpäässä työ toteutetaan projektimuotoisena.
Projektimaiseen työtapaan varhaiskasvatussuunnitelman laatimisessa päädyttiin siitä syystä, että koko työyhteisön haluttiin osallistuvan varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin tutustumiseen ja suunnitelman laatimiseen jo hyvissä ajoin ennen suunnitelman käyttöönottoa. Projektisuunnitelma on jaettu työpaketteihin, joiden toteuttamisessa käytetään erilaisia osallistavia ja yhteisöllisiä menetelmiä asioiden läpikäymiseksi.
Projektin tarkoituksena on tuottaa paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma, joka otetaan käyttöön elokuussa 2017 ohjaamaan varhaiskasvatusta Järvenpään kaikissa varhaiskasvatusta tuottavissa yksiköissä. Osallistavan projektityön ja yhteisöllisten menetelmien avulla projektin toisena tärkeänä päämääränä on tuottaa varhaiskasvatusyksiköihin ymmärrys varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden asettamista, varhaiskasvatuksen henkilöstöä velvoittavista tavoitteista ja vaatimuksista, asenne- ja ajattelu- ja toimintamallin muutosta vaativista asioista.
Opinnäytetyöni raporttia kirjatessa yksiköissä on käsitelty kokonaisuudessaan vasta ensimmäinen työpaketti, joten projektisuunnitelman arviointi on tässä vaiheessa haastavaa. Ensimmäisen työpaketin toteuttaminen tuotti kuitenkin pääsääntöisesti hyvää palautetta erilaisen ja uuden työmenetelmän käyttämisestä sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin tutustumisesta tällä tavoin. Projektisuunnitelmaa on arvioitu johdonmukaiseksi ja selkeäksi työtä ohjaavaksi asiakirjaksi, johon on helppo sitoutua. Selkeä aikataulutus, käsittelyn rakenne ja menetelmien ohjaaminen ovat myös helpottaneet yksiköissä projektia ohjaavien esimiesten työtä.