"En eläis uudestaan, mut en vaihtais päivääkään" Lastensuojelutaustaisten subjektiivinen hyvinvointi
Jokivarsi, Salla (2016)
Jokivarsi, Salla
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216832
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää lastensuojelutaustaisten nuorten subjektiivisen hyvinvoinnin kokemuksia. Yleisesti subjektiivinen hyvinvointi kuvaa yksilön arviota siitä, kuinka onnellinen hän on elämäänsä. Tarkemmin määriteltyinä aihealueina olivat lastensuojelutaustaisten nuorten lapsuuden ja lastensuojeluajan subjektiivisen hyvinvoinnin kokemukset, nuoruuden subjektiivinen hyvinvointi sekä tulevaisuuden odotukset. Tarkasteltavina subjektiivisen hyvinvoinnin ulottuvuuksina olivat sosiaaliset suhteet, aineellinen hyvinvointi sekä terveys.
Tässä tutkimuksessa sovellettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Haastattelut toteutettiin teemahaastattelumenetelmää soveltaen. Teemahaastattelujen avulla esitettiin tutkimustehtävän mukaisia asioita sekä helpotettiin analyysivaihetta rakentamalla ajallisesti etenevää juonta. Tarinoiden analysointiin käytettiin teoriasidonnaista sisällönanalyysimenetelmää. Kohderyhmäksi valikoitui kolme lastensuojelutaustaista nuorta. Kohderyhmä oli rajattu nuoriin, jotta aihe olisi lähempänä koulutusohjelmamme työkenttää.
Jokainen yksilö oli oman hyvinvointinsa asiantuntija. Yksilöiden kokemukset hyvinvoinnista muodostuivat tilannesidonnaisesti todellisuuden rakentamisen tuloksena. Jokainen kokemus oli erilainen, mutta myös samankaltaisuudet olivat huomioitavissa. Tutkimustulosten perusteella lastensuojelutaustaisten subjektiivinen hyvinvointi näyttäytyi vahvasti luottamukseen ja sosiaalisiin suhteisiin kytköksissä olevana ilmiönä. Nuorten subjektiivista hyvinvointia edistävinä tekijöinä koettiin erityisesti toimivat sosiaaliset suhteet omaan perheeseen, kavereihin sekä lastensuojelulaitoksessa työskenteleviin ohjaajiin. Itsensä toteuttaminen, erityisesti koulunkäynti ja harrastukset nähtiin yleisesti positiivisina elementteinä. Tarinoista ilmeni kuitenkin myös hyvinvointia horjuttavia teemoja, kuten vapauden puutetta, yksinäisyyttä sekä kiusaamista. Menneisyyden kokemusten vaikutus on vahvasti sidoksissa tähän hetkeen ja yksilön elämänasenteeseen. Yksilön asenne vaikuttaa myös vahvasti subjektiivisen hyvinvoinnin kokemuksiin.
Tässä tutkimuksessa sovellettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Haastattelut toteutettiin teemahaastattelumenetelmää soveltaen. Teemahaastattelujen avulla esitettiin tutkimustehtävän mukaisia asioita sekä helpotettiin analyysivaihetta rakentamalla ajallisesti etenevää juonta. Tarinoiden analysointiin käytettiin teoriasidonnaista sisällönanalyysimenetelmää. Kohderyhmäksi valikoitui kolme lastensuojelutaustaista nuorta. Kohderyhmä oli rajattu nuoriin, jotta aihe olisi lähempänä koulutusohjelmamme työkenttää.
Jokainen yksilö oli oman hyvinvointinsa asiantuntija. Yksilöiden kokemukset hyvinvoinnista muodostuivat tilannesidonnaisesti todellisuuden rakentamisen tuloksena. Jokainen kokemus oli erilainen, mutta myös samankaltaisuudet olivat huomioitavissa. Tutkimustulosten perusteella lastensuojelutaustaisten subjektiivinen hyvinvointi näyttäytyi vahvasti luottamukseen ja sosiaalisiin suhteisiin kytköksissä olevana ilmiönä. Nuorten subjektiivista hyvinvointia edistävinä tekijöinä koettiin erityisesti toimivat sosiaaliset suhteet omaan perheeseen, kavereihin sekä lastensuojelulaitoksessa työskenteleviin ohjaajiin. Itsensä toteuttaminen, erityisesti koulunkäynti ja harrastukset nähtiin yleisesti positiivisina elementteinä. Tarinoista ilmeni kuitenkin myös hyvinvointia horjuttavia teemoja, kuten vapauden puutetta, yksinäisyyttä sekä kiusaamista. Menneisyyden kokemusten vaikutus on vahvasti sidoksissa tähän hetkeen ja yksilön elämänasenteeseen. Yksilön asenne vaikuttaa myös vahvasti subjektiivisen hyvinvoinnin kokemuksiin.