Yksiköiden toiminnan yhtenäistäminen. Case: Ravintolamaailma Hesburger ja Hesburger Torikeskus
Mattila, Anni (2016)
Mattila, Anni
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216752
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli suunnitella Ravintolamaailmaan Hesburgeriin ja Hesburger Torikeskukseen yhtenäinen toimintakulttuuri. Toiminnan tulee rakentua perusasioiden ympärille, jotka tulee ottaa käyttöön kummassakin toimipaikassa. Vaikka toimipaikat ovatkin erilaisia, on niissä jatkossa pyrittävä toimimaan samanlaisten toimintatapojen pohjalta. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään kyselyn avulla sekä henkilökunnan tämänhetkinen osaaminen, että mahdolliset osaamisen kehittämisen kohteet.
Tutkimusaineisto kerättiin sekä kyselylomakkeella sähköpostin välityksellä, että paperisena kyselynä kesän ja syksyn 2016 aikana. Kysely oli tarkoitettu vain Hesburgerin henkilökunnille. Kysely suoritettiin kvantitatiivisella kyselylomakkeella. Kyselylomake oli strukturoitu ja sisälsi muutamia avoimia kysymyksiä. Kyselyn otannan koko oli 23.
Kyselyssä pyrittiin selvittämään henkilökunnan osaaminen kassa- ja keittiötyöskentelyssä sekä yleisissä asioissa. Lisäksi selvitettiin henkilökunnan tietoisuutta yhteisistä pelisäännöistä sekä siitä, onko vaaditut perehdytykset suoritettu. Selvitettiin myös, mikä henkilökuntaa motivoi eniten omassa työssään.
Kyselyyn saatiin 23 vastausta. Tuloksien pohjalta saatiin selville, että osaaminen kummassakin toimipaikassa on pääsääntöisesti hyvää tai kiitettävää. Tästä huolimatta voitiin kuitenkin huomata, että osaamisessa oli myös paljon puutteita tai se oli välttävää.
Toiminnan kehittämiseksi tulevaisuutta silmällä pitäen laadittiin erilaisia kehitysideoita ja -suunnitelmia. Nämä kehitysideat kohdistuivat sellaisiin osaamisen alueisiin, joissa huomattiin eniten puutteita, ja joita olisi tärkeää toiminnan kannalta kehittää ensimmäisenä.
Tutkimusaineisto kerättiin sekä kyselylomakkeella sähköpostin välityksellä, että paperisena kyselynä kesän ja syksyn 2016 aikana. Kysely oli tarkoitettu vain Hesburgerin henkilökunnille. Kysely suoritettiin kvantitatiivisella kyselylomakkeella. Kyselylomake oli strukturoitu ja sisälsi muutamia avoimia kysymyksiä. Kyselyn otannan koko oli 23.
Kyselyssä pyrittiin selvittämään henkilökunnan osaaminen kassa- ja keittiötyöskentelyssä sekä yleisissä asioissa. Lisäksi selvitettiin henkilökunnan tietoisuutta yhteisistä pelisäännöistä sekä siitä, onko vaaditut perehdytykset suoritettu. Selvitettiin myös, mikä henkilökuntaa motivoi eniten omassa työssään.
Kyselyyn saatiin 23 vastausta. Tuloksien pohjalta saatiin selville, että osaaminen kummassakin toimipaikassa on pääsääntöisesti hyvää tai kiitettävää. Tästä huolimatta voitiin kuitenkin huomata, että osaamisessa oli myös paljon puutteita tai se oli välttävää.
Toiminnan kehittämiseksi tulevaisuutta silmällä pitäen laadittiin erilaisia kehitysideoita ja -suunnitelmia. Nämä kehitysideat kohdistuivat sellaisiin osaamisen alueisiin, joissa huomattiin eniten puutteita, ja joita olisi tärkeää toiminnan kannalta kehittää ensimmäisenä.