Hoitajien käsityksiä asiakaslähtöisyyden toteutumisesta ikäihmisten tehostetussa palveluasumisyksikössä
Mäntylä, Tiia (2016)
Mäntylä, Tiia
Centria-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112116698
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata hoitajien käsityksiä asiakaslähtöisyyden toteutumisesta ikäihmisten tehostetussa palveluasumisyksikössä. Tavoitteena oli, että opinnäytetyön tulosten avulla hoitajien toimintaa voidaan kehittää asiakaslähtöisemmäksi. Lisäksi työhön kerättiin hoitajien mielipiteitä keinoista asiakaslähtöisyyden kehittämiseksi.
Opinnäytetyön toimintaympäristönä oli kuntayhtymä Kaksineuvoisen alueella toimiva ikäihmisten tehostettu palveluasumisyksikkö. Opinnäytetyön kohderyhmä muodostui palveluasumisyksikön hoitajista. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi kahden taustatietoja kartoittavan kysymyksen lisäksi viisi avointa kysymystä. Aineisto kerättiin huhtikuussa 2016. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Hoitajien vastausten pohjalta asiakaslähtöisyyden määritelmäksi muodostui yksilöllinen, asiakkaan tarpeisiin pohjautuva hoitotyö. Hoitajien vastaukset mukailivat hoitoalalle asetettuja eettisiä periaatteita. Hoitajat kokivat saumattoman, kokonaisvaltaisen hoitotyön edistävän asiakaslähtöisyyden toteutumista. Asiakaslähtöisyyden konkreettisiksi toteuttamiskeinoiksi nimettiin asiakkaiden tunteminen ja hoitajien ammattitaito. Asiakaslähtöisyyden toteutumisen esteet voitiin jakaa vastausten perusteella kahteen pääluokkaan: resursointiin, kuten aikaan ja rahaan liittyvät tekijät, ja asiakkaasta itsestä johtuviin tekijöihin, kuten asiakkaan kyvyttömyys päätöksentekoon. Hoitajien ajatus keinoista asiakaslähtöisyyden kehittämiseksi oli käytäntöjen yhteissuunnittelu ja niiden joustavuus.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan todeta, että hoitajat ovat motivoituneita toimimaan ja kehittämään toimintaa asiakaslähtöisemmäksi. Hoitotyön kehittämiseksi asiakaslähtöisemmäksi toiminnan tulisi olla suunnitelmallisempaa ja käytäntöjä tulisi yhtenäistää. Fyysisen toimintaympäristön osalta kodinomaisuutta tulee lisätä ja asiakkaat sijoittaa yhden hengen huoneisiin. Jatkotutkimusehdotuksena työlle on selvittää, toteutuiko työn tavoite asiakaslähtöisyyden kehittämisestä.
Opinnäytetyön toimintaympäristönä oli kuntayhtymä Kaksineuvoisen alueella toimiva ikäihmisten tehostettu palveluasumisyksikkö. Opinnäytetyön kohderyhmä muodostui palveluasumisyksikön hoitajista. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi kahden taustatietoja kartoittavan kysymyksen lisäksi viisi avointa kysymystä. Aineisto kerättiin huhtikuussa 2016. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Hoitajien vastausten pohjalta asiakaslähtöisyyden määritelmäksi muodostui yksilöllinen, asiakkaan tarpeisiin pohjautuva hoitotyö. Hoitajien vastaukset mukailivat hoitoalalle asetettuja eettisiä periaatteita. Hoitajat kokivat saumattoman, kokonaisvaltaisen hoitotyön edistävän asiakaslähtöisyyden toteutumista. Asiakaslähtöisyyden konkreettisiksi toteuttamiskeinoiksi nimettiin asiakkaiden tunteminen ja hoitajien ammattitaito. Asiakaslähtöisyyden toteutumisen esteet voitiin jakaa vastausten perusteella kahteen pääluokkaan: resursointiin, kuten aikaan ja rahaan liittyvät tekijät, ja asiakkaasta itsestä johtuviin tekijöihin, kuten asiakkaan kyvyttömyys päätöksentekoon. Hoitajien ajatus keinoista asiakaslähtöisyyden kehittämiseksi oli käytäntöjen yhteissuunnittelu ja niiden joustavuus.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan todeta, että hoitajat ovat motivoituneita toimimaan ja kehittämään toimintaa asiakaslähtöisemmäksi. Hoitotyön kehittämiseksi asiakaslähtöisemmäksi toiminnan tulisi olla suunnitelmallisempaa ja käytäntöjä tulisi yhtenäistää. Fyysisen toimintaympäristön osalta kodinomaisuutta tulee lisätä ja asiakkaat sijoittaa yhden hengen huoneisiin. Jatkotutkimusehdotuksena työlle on selvittää, toteutuiko työn tavoite asiakaslähtöisyyden kehittämisestä.