Palvelutori tutuksi : Ikäihmisille miäl virkkiäks
Raisto-Elo, Tanja (2016)
Raisto-Elo, Tanja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112016573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112016573
Tiivistelmä
Projektiluonteinen ja työelämälähtöinen opinnäytetyöni käsittelee sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten täydennyskoulutusta sekä palvelutoria toimintamallina lakisääteisenä palveluna ikäihmisille. Opinnäytetyöni tarkoituksena on järjestää onnistunut ja palvelupistettä kehittävä koulutuspäivä Laitilassa. Tavoitteenani on, että Laitilan palvelupisteen sairaanhoitaja saa käyttöönsä uusia ideoita työlleen, sisältöä palvelupisteeseen sekä muiden kuntien palvelupisteitä kyettäisiin kehittämään saadun tiedon ja kokemuksien perusteella. Täydennyskoulutukseen sopiva yleisötilaisuus on kohdennettu mm. sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöille, kuntien vanhus-neuvostoille, muille kolmannen sektorin edustajille sekä johtaville luottamushenkilöille. Lounais-Suomen kuntien edustajia kutsuttiin Raumalta, Eurasta, Säkylästä, Pyhärannasta, Uudestakaupungista, Vehmaalta, Taivassalosta, Kustavista, Mynämäeltä, Maskusta, Nousiaisista, Somerolta, Turusta, Kaarinasta, Loimaalta, Pöytyältä, Raisiosta, Naantalista, Liedosta ja Laitilasta.
Täydennyskoulutukseen osallistui 30 henkilöä. Heistä 21 palautti kirjallisen arviointikaavakkeen ja näistä yksi oli tyhjä. Kaiken kaikkiaan vastaajat olivat tyytyväisiä sekä koulutukseen että kurssin materiaaliin. Koulutustilaisuuden vauhti oli vastaajien mukaan hieman liian nopea. Osan mielestä kuitenkin sopiva ja kenenkään mielestä ei liian nopea. Vastaajista 50 prosenttia oli sitä mieltä että koulutustila oli toimiva ja viihtyisä. Myös tarjoilut olivat onnistuneet. Tilaisuuden yleisarvosana oli myös vastaajien mukaan erinomainen.
Arviointikeskusteluun osallistuneiden kesken todettiin, että koulutuspäivä oli hyvä, paljon ajatuksia herättävä. Luennoitsijat olivat hyviä, asiantuntevia. Rauma ja Turku koettiin Laitilan verrokkikunniksi turhan isoiksi. Palvelutori nimenä toi mieleen markkinat. Todettiin, että Laitilan palvelupisteen nimi on muisti- ja palvelupiste. Keskustelussa kävi ilmi, että ongelmana ovat asiakkaat, jotka eivät ole palveluiden piirissä. Miten heidät tavoitetaan? Miten voitaisiin paremmin tukea palvelupisteen avulla omaishoitajia? Muisti- ja palvelupisteen hoitaja koki myös työaikansa olevan rajallinen ohjaukseen ja neuvontaan. Koulutuksessa mukana olleet sairaanhoitajat mielsivät saamansa tiedon mukaan palvelupisteen hoitajan organisoitsijaksi, jonka tehtävänä nähtiin yhteistyön lisääminen yhdistyksien kanssa, kaupungin eri hallinto-kuntien ja kaupungin muiden työntekijöiden kanssa sekä paikkakunnan yrityksien kanssa. Arviointikeskustelussa keskusteltiin myös tilaratkaisusta
Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia Laitilan ikääntyneen väestön kokemuksia muisti- ja palvelupisteen saavutettavuudesta ja sisällöstä.
Täydennyskoulutukseen osallistui 30 henkilöä. Heistä 21 palautti kirjallisen arviointikaavakkeen ja näistä yksi oli tyhjä. Kaiken kaikkiaan vastaajat olivat tyytyväisiä sekä koulutukseen että kurssin materiaaliin. Koulutustilaisuuden vauhti oli vastaajien mukaan hieman liian nopea. Osan mielestä kuitenkin sopiva ja kenenkään mielestä ei liian nopea. Vastaajista 50 prosenttia oli sitä mieltä että koulutustila oli toimiva ja viihtyisä. Myös tarjoilut olivat onnistuneet. Tilaisuuden yleisarvosana oli myös vastaajien mukaan erinomainen.
Arviointikeskusteluun osallistuneiden kesken todettiin, että koulutuspäivä oli hyvä, paljon ajatuksia herättävä. Luennoitsijat olivat hyviä, asiantuntevia. Rauma ja Turku koettiin Laitilan verrokkikunniksi turhan isoiksi. Palvelutori nimenä toi mieleen markkinat. Todettiin, että Laitilan palvelupisteen nimi on muisti- ja palvelupiste. Keskustelussa kävi ilmi, että ongelmana ovat asiakkaat, jotka eivät ole palveluiden piirissä. Miten heidät tavoitetaan? Miten voitaisiin paremmin tukea palvelupisteen avulla omaishoitajia? Muisti- ja palvelupisteen hoitaja koki myös työaikansa olevan rajallinen ohjaukseen ja neuvontaan. Koulutuksessa mukana olleet sairaanhoitajat mielsivät saamansa tiedon mukaan palvelupisteen hoitajan organisoitsijaksi, jonka tehtävänä nähtiin yhteistyön lisääminen yhdistyksien kanssa, kaupungin eri hallinto-kuntien ja kaupungin muiden työntekijöiden kanssa sekä paikkakunnan yrityksien kanssa. Arviointikeskustelussa keskusteltiin myös tilaratkaisusta
Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia Laitilan ikääntyneen väestön kokemuksia muisti- ja palvelupisteen saavutettavuudesta ja sisällöstä.