Kivenpuiston toimintakulttuuri muutoksessa - AVEKKI-toimintatapamallin juurtumisen edellytyksiä
Ekosaari, Liisa (2016)
Ekosaari, Liisa
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416133
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tilaaja on Kivenpuiston koulu. Kivenpuiston koulu on Nurmijärven kunnan keskitetyn erityisopetuksen koulu, joka toimii myös erityisopetuksen resurssikeskuksena kunnassa. AVEKKI on Savonia ammattikorkeakoulussa kehitetty, henkilökunnan työkaluksi tarkoitettu toimintatapamalli sellaisille aloille ja työpaikoille, joilla on keskimääräistä suurempi riski kohdata aggressiota tai väkivallan uhkaa asiakkaan taholta.
Tämä opinnäytetyö on tehty osana Kivenpuiston koulun strategista kehittämissuunnitelmaa, johon kuuluu tärkeänä tavoitteena väkivallan ennaltaehkäisyyn, hallintaan ja jälkiselvittelyyn keskittyvän AVEKKI-toimintatapamallin laajamittainen, koko työyhteisön toimintakulttuurin läpäisevä käyttöönotto. Opinnäytetyö on mukana tämän prosessin alkuvaiheessa, kartoittaen työyhteisön tilannetta ennen mallin yhteistä käyttöönottoa ja tarkastellen edellytyksiä mallin juurtumiselle työyhteisöön. Työni alussa tutkin millaisia ajatuksia, toiveita ja odotuksia henkilökunnan jäsenillä on AVEKKI-mallista sekä sen käyttökelpoisuudesta. Tarkastelen myös kasvatushenkilöhenkilökunnan motivaatiotekijöitä sekä mitkä seikat motivaatioon ensisijaisesti vaikuttavat. Tarkoituksena on tarjota tilaajalle tiiviisti yhteen vedettyä tietoa työyhteisön lähimenneisyydestä ja nykytilasta sekä pohjustaa tulevaisuuden visiota.
Kantavana ideana on tarkastella toimintaympäristöä sekä käytäntöön että tietoperustaan nojaten maaperänä, johon AVEKKI-toimintatapamalli on tarkoitus juurruttaa. Arvoperustaa ja käytännön toimintamalleja pohditaan yhdessä toiminnallisin keinoin, työyhteisön sosiaalista pääomaa hyödyntäen. Mukana kulkee työhyvinvoinnin näkökulma ja supportiivinen mielikuvapedagogiikka. Pääasiallisena aineistona käytän taustojen ja nykytilan kartoituksen osalta Kivenpuiston koulun koko henkilökunnalle suunnattujen kyselyiden tuloksia. Tulevaa visioidaan ja suunnitellaan yhteisenä pajatyöskentelynä. Tietoperusta keskittyy tarkastelemaan kasvatusyhteisön toimintakulttuuria sekä sen kehittämisen edellytyksiä ja haasteita pääosin kasvattavan yhteisön ja oppivan organisaation, henkilöstöjohtamisen ja oppilaitoksen kehittämisen näkökulmista.
Työn sisältöä voidaan hyödyntää AVEKKI-mallin räätälöimiseksi juuri tälle työyhteisölle sopivaksi. Jatkossa voidaan lisäksi seurata, miten yhteinen toimintatapamalli ja yhteisöllinen arvotyöskentely ovat vaikuttaneet työntekijän kokemukseen väkivallan uhasta tai hankalien tilanteiden esiintyvyyteen ylipäätään. Kokemusta työn sujuvuudesta ja työyhteisön toimivuudesta voidaan vertailla tulevissa henkilöstökyselyissä. Materiaalia voidaan soveltuvin osin käyttää myös uusien työntekijöiden perehdyttämisessä. Vaikka työ on suunnattu erityisesti Kivenpuiston koulun tarpeisiin, on suuri osa tietoperustasta yleistettävissä koskemaan kasvatusalan työyhteisöjä laajemminkin.
Tämä opinnäytetyö on tehty osana Kivenpuiston koulun strategista kehittämissuunnitelmaa, johon kuuluu tärkeänä tavoitteena väkivallan ennaltaehkäisyyn, hallintaan ja jälkiselvittelyyn keskittyvän AVEKKI-toimintatapamallin laajamittainen, koko työyhteisön toimintakulttuurin läpäisevä käyttöönotto. Opinnäytetyö on mukana tämän prosessin alkuvaiheessa, kartoittaen työyhteisön tilannetta ennen mallin yhteistä käyttöönottoa ja tarkastellen edellytyksiä mallin juurtumiselle työyhteisöön. Työni alussa tutkin millaisia ajatuksia, toiveita ja odotuksia henkilökunnan jäsenillä on AVEKKI-mallista sekä sen käyttökelpoisuudesta. Tarkastelen myös kasvatushenkilöhenkilökunnan motivaatiotekijöitä sekä mitkä seikat motivaatioon ensisijaisesti vaikuttavat. Tarkoituksena on tarjota tilaajalle tiiviisti yhteen vedettyä tietoa työyhteisön lähimenneisyydestä ja nykytilasta sekä pohjustaa tulevaisuuden visiota.
Kantavana ideana on tarkastella toimintaympäristöä sekä käytäntöön että tietoperustaan nojaten maaperänä, johon AVEKKI-toimintatapamalli on tarkoitus juurruttaa. Arvoperustaa ja käytännön toimintamalleja pohditaan yhdessä toiminnallisin keinoin, työyhteisön sosiaalista pääomaa hyödyntäen. Mukana kulkee työhyvinvoinnin näkökulma ja supportiivinen mielikuvapedagogiikka. Pääasiallisena aineistona käytän taustojen ja nykytilan kartoituksen osalta Kivenpuiston koulun koko henkilökunnalle suunnattujen kyselyiden tuloksia. Tulevaa visioidaan ja suunnitellaan yhteisenä pajatyöskentelynä. Tietoperusta keskittyy tarkastelemaan kasvatusyhteisön toimintakulttuuria sekä sen kehittämisen edellytyksiä ja haasteita pääosin kasvattavan yhteisön ja oppivan organisaation, henkilöstöjohtamisen ja oppilaitoksen kehittämisen näkökulmista.
Työn sisältöä voidaan hyödyntää AVEKKI-mallin räätälöimiseksi juuri tälle työyhteisölle sopivaksi. Jatkossa voidaan lisäksi seurata, miten yhteinen toimintatapamalli ja yhteisöllinen arvotyöskentely ovat vaikuttaneet työntekijän kokemukseen väkivallan uhasta tai hankalien tilanteiden esiintyvyyteen ylipäätään. Kokemusta työn sujuvuudesta ja työyhteisön toimivuudesta voidaan vertailla tulevissa henkilöstökyselyissä. Materiaalia voidaan soveltuvin osin käyttää myös uusien työntekijöiden perehdyttämisessä. Vaikka työ on suunnattu erityisesti Kivenpuiston koulun tarpeisiin, on suuri osa tietoperustasta yleistettävissä koskemaan kasvatusalan työyhteisöjä laajemminkin.