Designing a guiding and tutorial free beginning for a 3D role-playing game
Elojoki, Jani (2016)
Elojoki, Jani
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111716360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111716360
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyi pelin alun suunnitteluun sekä työkaluihin, joilla sen toteuttaminen onnistui parhaiten. Tarkoituksena oli suunnitella pelille sujuva ja johdatteleva alku, eli tutoriaali. Sen sijaan että ruudulle ilmestyy ikkunoita jotka kertovat pelaajalle mitä tehdä, tarkoituksena oli opettaa pelaajalle, miten pelata ilman asioita, jotka katkovat pelitilannetta.
Tämä tehtiin erilaisten vihjeiden avulla, jotka koostuivat esimerkiksi äänistä, ympäristöstä tai grafiikasta. Näillä voitiin myös lisätä peliin sisältöä, samalla kun opetetaan pelaajaa etenemään. Isoin ongelma oli, että peliä ei pystytty tekemään pelattavaksi tai testattavaksi resurssien ja ajan riittämättömyyden vuoksi, niinpä peliä ei voitu testata.
Työn tuloksena saatiin pelin pääpiirteet, jotka koostuvat mekaniikoista, grafiikasta, äänistä, tarinasta sekä kenttäsuunnittelusta. Pääosin keskityttiin kenttäsuunnitteluun, koska siihen voitiin tukea muutkin osa-alueet, jotta saatiin pelin alusta toimivampi kokonaisuus.
Tavoitteet saavutettiin ja pelin alku saatiin suunniteltua ja kaikki osa-alueet toimivat yhdessä. Tästä voi jatkaa eteenpäin koko pelin työstämisessä. Pelin osa-alueita voi jatkaa helposti, koska päärakenteet ovat jo suunniteltu.
Tämä tehtiin erilaisten vihjeiden avulla, jotka koostuivat esimerkiksi äänistä, ympäristöstä tai grafiikasta. Näillä voitiin myös lisätä peliin sisältöä, samalla kun opetetaan pelaajaa etenemään. Isoin ongelma oli, että peliä ei pystytty tekemään pelattavaksi tai testattavaksi resurssien ja ajan riittämättömyyden vuoksi, niinpä peliä ei voitu testata.
Työn tuloksena saatiin pelin pääpiirteet, jotka koostuvat mekaniikoista, grafiikasta, äänistä, tarinasta sekä kenttäsuunnittelusta. Pääosin keskityttiin kenttäsuunnitteluun, koska siihen voitiin tukea muutkin osa-alueet, jotta saatiin pelin alusta toimivampi kokonaisuus.
Tavoitteet saavutettiin ja pelin alku saatiin suunniteltua ja kaikki osa-alueet toimivat yhdessä. Tästä voi jatkaa eteenpäin koko pelin työstämisessä. Pelin osa-alueita voi jatkaa helposti, koska päärakenteet ovat jo suunniteltu.