Improving cooperation in multi-actor business from freelancers' perspective
Larmo, Maija (2016)
Larmo, Maija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416137
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus siitä, kuinka eri toimijoiden yhteistyötä voisi parantaa monitoimijabisneksessä freelancereiden näkökulmasta katsottuna. Työn teoreettinen viitekehys perustuu palvelumarkkinointiin sekä palveluhallintaan palvelukeskeisen logiikan läpi katsottuna. Palvelukeskeisen logiikan tehtävänä on auttaa ymmärtämään monitoimijabisneksen sisin ja sen kompleksisuus. Tapaustutkimus tehtiin suomalaisessa markkinointi- ja viestintäyrityksessä, jonka toiminta pohjautuu monitoimijabisnekseen. Yritys on täysin riippuvainen sen erilaisista toimijoista mm. freelancereistä ja verkostoista, mikä tekee toiminnasta kompleksisempaa ja haastavampaa.
Työn empiirinen osa seuraa palvelumuotoilun perusteita ja se on suunniteltu Double Diamond –prosessin mukaisesti. Tutkimusaineistoa kerättiin palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen, jotta saataisiin mahdollisimman kokonaisvaltainen käsitys vallitsevasta tilasta. Menetelminä käytettiin havainnointia, haastatteluja, toissijaista tietoa, omaa kokemusta, sekä lopuksi järjestettiin yhteistyö-työpaja, jossa eri toimijat pääsivät tekemään yhdessä service blueprint –palveluprosessikaavion. Työpaja päättyi esille nousseiden kehityskohteiden ideointiin, joka toteutettiin brainwriting –menetelmää käyttäen.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena selvisi, että suunnittelu ja aikataulutus ovat onnistuneen monitoimijabisneksen toiminnan kulmakivet. Välttääkseen väärinymmärryksiä ja turhia kuluja asioista tulee kommunikoida avoimesti ja projektit tulee suunnitella huolellisesti. Myös eri toimijoiden tasapuolinen kohtelu ja yhteisöllisyyden tärkeys nousivat esiin haastatteluissa ja työpajassa.
Tällä hetkellä työn tekemisen tavat ovat muutoksessa ja työn uudet muodot puhuttuvat suuresti. Monitoimijabisnekset yleistyvät ja siksi, tämän työn löydöksien pohjalta voitaisiin suunnitella opas monitoimijabisneksen avuksi. Oppaan lisäksi voitaisiin tuottaa tavoitteellinen service blueprint –palveluprosessikaavio hahmottamaan toimintaa. Lisätutkimusta tulisi tehdä, jotta nähtäisiin mihin suuntaan tulevaisuuden työn muutokset ovat menossa.
Työn empiirinen osa seuraa palvelumuotoilun perusteita ja se on suunniteltu Double Diamond –prosessin mukaisesti. Tutkimusaineistoa kerättiin palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen, jotta saataisiin mahdollisimman kokonaisvaltainen käsitys vallitsevasta tilasta. Menetelminä käytettiin havainnointia, haastatteluja, toissijaista tietoa, omaa kokemusta, sekä lopuksi järjestettiin yhteistyö-työpaja, jossa eri toimijat pääsivät tekemään yhdessä service blueprint –palveluprosessikaavion. Työpaja päättyi esille nousseiden kehityskohteiden ideointiin, joka toteutettiin brainwriting –menetelmää käyttäen.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena selvisi, että suunnittelu ja aikataulutus ovat onnistuneen monitoimijabisneksen toiminnan kulmakivet. Välttääkseen väärinymmärryksiä ja turhia kuluja asioista tulee kommunikoida avoimesti ja projektit tulee suunnitella huolellisesti. Myös eri toimijoiden tasapuolinen kohtelu ja yhteisöllisyyden tärkeys nousivat esiin haastatteluissa ja työpajassa.
Tällä hetkellä työn tekemisen tavat ovat muutoksessa ja työn uudet muodot puhuttuvat suuresti. Monitoimijabisnekset yleistyvät ja siksi, tämän työn löydöksien pohjalta voitaisiin suunnitella opas monitoimijabisneksen avuksi. Oppaan lisäksi voitaisiin tuottaa tavoitteellinen service blueprint –palveluprosessikaavio hahmottamaan toimintaa. Lisätutkimusta tulisi tehdä, jotta nähtäisiin mihin suuntaan tulevaisuuden työn muutokset ovat menossa.