Motoristen taitojen havainnointi ja arviointi päiväkodissa
Kuisma, Satu; Vaahtio, Satu (2016)
Kuisma, Satu
Vaahtio, Satu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815847
Tiivistelmä
Kuisma, Satu & Vaahtio, Satu. Motoristen taitojen havainnointi ja arviointi päiväkodissa. Diak Länsi, Pori, syksy 2016, 41 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli kartoittaa nykyisin päiväkodissa käytettävät työvälineet motoristen taitojen havainnoinnissa ja arvioinnissa. Tarkoituksenamme oli myös testata uudenlaisen MOQ-T- motoriikan havainnointilomakkeen käyttökelpoisuutta päiväkotiympäristössä, ja analysoida lastentarhanopettajien kokemuksia lomakkeen käytöstä.
Kohderyhmänä oli yhdeksän lastentarhanopettajaa kuudesta eri päiväkodista Turusta ja Ulvilasta. Tutkimuksessa lastentarhanopettajat havainnoivat ja arvioivat lasten motorisia taitoja MOQ-T-lomaketta käyttäen. Arvioita tehtiin kaikkiaan 83 lapsesta. Työmme oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus ja käytimme aineistonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Aineiston analysoimme aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa selvisi, että lastentarhanopettajat pitivät motoristen taitojen havainnointia ja arviointia päiväkodissa tärkeänä. Varhainen puuttuminen nähtiin merkityksellisenä silloin, kun lapsella on motorisen kehityksen vaikeuksia. Lastentarhanopettajat havainnoivat ja arvioivat lasten motorisia taitoja päivittäin arkitoimintojen lomassa ja kaikkialla käytössä olevia yhtenäisiä lomakkeita ei ole. Nykyisin käytössä olevat menetelmät koettiin suppeiksi ja suuntaa-antaviksi. Motoristen vaikeuksien esiintyessä keskustellaan vanhempien kanssa sekä kollegoiden kanssa tiimipalavereissa. Ongelmien ollessa suurempia konsultoidaan erityislastentarhanopettajaa sekä muita moniammatillisia yhteistyötahoja.
MOQ-T-lomaketta lastentarhanopettajat pitivät helppona ja nopeana täyttää sekä teknisesti että sisällöllisesti. Lomake oli herättelevä ja tukena arkipäivän havainnoille sekä puheeksi ottamisen väline. Väittämiä pidettiin monipuolisina ja kattavina ja tulokset lapsen motorisista taidoista tulevat helposti esiin. Haastateltavat totesivat, ettei lomake sellaisenaan kuitenkaan sovi 5-vuotiaille ja sitä nuoremmille lapsille. Haastateltavat voisivat ajatella käyttävänsä lomaketta hieman muokattuna arkihavainnointinsa tukena yhdessä muiden tiimin jäsenten kanssa.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli kartoittaa nykyisin päiväkodissa käytettävät työvälineet motoristen taitojen havainnoinnissa ja arvioinnissa. Tarkoituksenamme oli myös testata uudenlaisen MOQ-T- motoriikan havainnointilomakkeen käyttökelpoisuutta päiväkotiympäristössä, ja analysoida lastentarhanopettajien kokemuksia lomakkeen käytöstä.
Kohderyhmänä oli yhdeksän lastentarhanopettajaa kuudesta eri päiväkodista Turusta ja Ulvilasta. Tutkimuksessa lastentarhanopettajat havainnoivat ja arvioivat lasten motorisia taitoja MOQ-T-lomaketta käyttäen. Arvioita tehtiin kaikkiaan 83 lapsesta. Työmme oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus ja käytimme aineistonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Aineiston analysoimme aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa selvisi, että lastentarhanopettajat pitivät motoristen taitojen havainnointia ja arviointia päiväkodissa tärkeänä. Varhainen puuttuminen nähtiin merkityksellisenä silloin, kun lapsella on motorisen kehityksen vaikeuksia. Lastentarhanopettajat havainnoivat ja arvioivat lasten motorisia taitoja päivittäin arkitoimintojen lomassa ja kaikkialla käytössä olevia yhtenäisiä lomakkeita ei ole. Nykyisin käytössä olevat menetelmät koettiin suppeiksi ja suuntaa-antaviksi. Motoristen vaikeuksien esiintyessä keskustellaan vanhempien kanssa sekä kollegoiden kanssa tiimipalavereissa. Ongelmien ollessa suurempia konsultoidaan erityislastentarhanopettajaa sekä muita moniammatillisia yhteistyötahoja.
MOQ-T-lomaketta lastentarhanopettajat pitivät helppona ja nopeana täyttää sekä teknisesti että sisällöllisesti. Lomake oli herättelevä ja tukena arkipäivän havainnoille sekä puheeksi ottamisen väline. Väittämiä pidettiin monipuolisina ja kattavina ja tulokset lapsen motorisista taidoista tulevat helposti esiin. Haastateltavat totesivat, ettei lomake sellaisenaan kuitenkaan sovi 5-vuotiaille ja sitä nuoremmille lapsille. Haastateltavat voisivat ajatella käyttävänsä lomaketta hieman muokattuna arkihavainnointinsa tukena yhdessä muiden tiimin jäsenten kanssa.