Vanhempien osallisuuden kokemuksia lastensa päivähoidosta Kuopion kaupungin Länsi-Puijon ja Sinikellon päiväkodeissa
Kirmizi, Tiina; Holopainen, Karoliina; Silokunnas, Marketta (2016)
Kirmizi, Tiina
Holopainen, Karoliina
Silokunnas, Marketta
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416183
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kuopion kaupungin Länsi-Puijon ja Sinikellon päiväkodeissa hoidossa olevien lasten vanhempien osallisuuden kokemuksia. Vanhemman osallisuus päivähoidossa mahdollistaa vanhemman sitoutumisen lapsensa elämään myös niinä hetkinä, kun lapsi on päivähoidossa eikä vanhempi itse ole paikalla. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla tutkimukseen osallistuvat päiväkodit voivat kehittää toiminnassaan vanhempien osallisuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa oli myös piirteitä kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla Webropol-kyselylomakkeella, johon vastaaminen oli vapaaehtoista. Kuopion kaupungin Länsi-Puijon ja Sinikellon päiväkotien lasten vanhemmille jaettiin tiedotteet, joissa oli www-osoite kyselyyn. Opinnäytetyössä haastateltiin myös päiväkotien johtajia tutkimuksen tuloksista. Haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna, jossa käytettiin teemahaastattelua.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui varhaiskasvatuksesta, osallisuudesta ja kasvatuskumppanuudesta. Osallisuutta tarkasteltiin Leena Turjan lapsen osallisuuden moniulotteista mallia mukaillen. Malli muokattiin vanhempien osallisuuden tarkasteluun sopivaksi.
Opinnäytetyön tulosten mukaan Kuopion kaupungin Länsi-Puijon ja Sinikellon päiväkodin lasten vanhemmat ovat pääosin tyytyväisiä osallisuuteensa lastensa päivähoidossa. Yhteistyö päiväkodin työntekijöiden ja vanhempien välillä on sujuvaa. Vanhemmat kokevat tulleensa kuulluksi lastensa asioissa ja saaneensa runsaasti mahdollisuuksia vaikuttaa lastensa päivähoitoon. Vanhemmille suunnattua toimintaa on riittävästi. Sähköisten kanavien käyttö jakaa vanhempien mielipiteitä. Päivähoidon aloituksessa vanhemmat toivovat saavansa enemmän kirjallista tietoa. Osallistava toiminta esimerkiksi kausijuhlissa on vanhemmille mieluista. Vanhemmat toivovat myös, että tiedonkulku työntekijältä toiselle olisi nykyistä sujuvampaa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa oli myös piirteitä kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla Webropol-kyselylomakkeella, johon vastaaminen oli vapaaehtoista. Kuopion kaupungin Länsi-Puijon ja Sinikellon päiväkotien lasten vanhemmille jaettiin tiedotteet, joissa oli www-osoite kyselyyn. Opinnäytetyössä haastateltiin myös päiväkotien johtajia tutkimuksen tuloksista. Haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna, jossa käytettiin teemahaastattelua.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui varhaiskasvatuksesta, osallisuudesta ja kasvatuskumppanuudesta. Osallisuutta tarkasteltiin Leena Turjan lapsen osallisuuden moniulotteista mallia mukaillen. Malli muokattiin vanhempien osallisuuden tarkasteluun sopivaksi.
Opinnäytetyön tulosten mukaan Kuopion kaupungin Länsi-Puijon ja Sinikellon päiväkodin lasten vanhemmat ovat pääosin tyytyväisiä osallisuuteensa lastensa päivähoidossa. Yhteistyö päiväkodin työntekijöiden ja vanhempien välillä on sujuvaa. Vanhemmat kokevat tulleensa kuulluksi lastensa asioissa ja saaneensa runsaasti mahdollisuuksia vaikuttaa lastensa päivähoitoon. Vanhemmille suunnattua toimintaa on riittävästi. Sähköisten kanavien käyttö jakaa vanhempien mielipiteitä. Päivähoidon aloituksessa vanhemmat toivovat saavansa enemmän kirjallista tietoa. Osallistava toiminta esimerkiksi kausijuhlissa on vanhemmille mieluista. Vanhemmat toivovat myös, että tiedonkulku työntekijältä toiselle olisi nykyistä sujuvampaa.