Gaia
Savolainen, Pasi (2008)
Savolainen, Pasi
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni olen tutkinut nykyajan autojen estetiikkaa, joka heijastaa yhteiskuntamme kovia arvoja. Olemme länsimaissa kuitenkin tulleet murrokseen, jossa arvojen oletetaan muuttuvan. Auton 1 suhde 10: een vahamallin avulla olen tutkinut muotokieltä, jonka oletan ilmentävän humaanimpia arvoja. Autot nuo modernin ajan symbolit muodostavat merkittävän visuaalisen massan ympäröiden meidät joka päivä. Useimmat autot näyttävät nykyisin moderneilta ja nopeilta, monesti myös aggressiivisilta ja maskuliinisilta. Ne henkivät aikamme arvoja kun puhutaan tehokkuus- ja kilpailuyhteiskunnasta. Nuo määritteet liittyvät läheisesti myös mieskulttuuriin, joka on hallinnut yhteiskuntaamme ihmisen historian alkuajoista lähtien. Megatrendejä ja heikkoja signaaleja jäljittäessä löysin paljon keskustelua feminiinisyyden käsitteestä. Siihen liitettään sellaisia inhimillisiä arvoja, kuten toisten huomioon ottaminen, tunteet ja maanläheisyys. Maskuliinisuuteen puolestaan liitettään kuri, järjestys, aggressiivisuus ja dualismi. Tämä havainto johti feminiinisen muotokielen etsintään ikään kuin se olisi avain inhimillisempään visuaalisuuteen. Myöhemin ymmärsin ettei inhimillisyyttä tai humaniisuutta pidä nähdä sukupuoleen liittyvänä vaan yksilön ominaisuutena, joka tarkoittaa oman rajallisuutensa tiedostamista ja siis suhdetta itseensä, eli suhdetta luontoon jonka ilmentymiä olemme. Luontoon liittyy vanhanaikaisen kauneuden käsite, joka on eri kuin moderni abstrakti estetiikka. Tämä kauneuden käsite pitää sisällään jotain karkeaa ja hienostumatonta, joka tekee siitä inhimillisemmän kuin keinotekoinen kliininen täydellisyys. Vanhanaikaiseen kauneuteen ja luontoon liittyy myös feminiisyyden käsite ja yhteistä näille kaikkille on se, että mieskulttuuri on nähnyt ne epätäydellisinä. Etsin tukea ajatuksilleni myös psykologiasta, hahmopsykologiasta, kognitiotieteistä, antropologiasta sekä taiteista. Auto tutkielmassani päädyin siihen, että autoissa pyöreät muodot ja loogiset pehmeät siirtymät muodosta toiseen ilmentävät inhimillisyyttä enemmän kuin kovat kulmat. Psykologinen lähestymistapa auttoi lisäksi paremmin ymmärtämään auton âkasvotâ merkittävänä auton identiteettiä määrittävänä ominaisuutena.