Pankin digitaalisten palvelukanavien vaikutus nuorten aikuisten asiakasuskollisuuteen
Ketola, Anni (2016)
Ketola, Anni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815861
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee pankin digitaalisia palvelukanavia ja niiden vaikutusta nuorten aikuisten asiakasuskollisuuteen. Työn toimeksiantajana toimii Nordea Pankin Hämeenkatu 22 Tampere -palvelukonttori. Digitaaliset kanavat ovat osa pankin monikanavaista palvelurakennetta, jossa palveluja tarjotaan useammassa eri kanavassa ja asiakkaalla on mahdollisuus valita mitä kanavaa haluaa käyttää. Digitaalisilla palvelukanavilla tarkoitetaan monikanavaisen rakenteen sellaisia palvelukanavia, jotka ovat digitaalisessa muodossa, ja asiakkaan saatavilla tietokoneen tai älypuhelimen kautta.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kolmesta osa-alueesta, asiakasuskollisuudesta, nuorista aikuisista kohderyhmänä sekä digitaalisista palvelukanavista. Työhön kuuluu lisäksi määrällinen tutkimus, joka toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena, ja johon osallistui 18-28-vuotiaiden nuorten aikuisten kohderyhmästä 150 henkilöä. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään kohderyhmän digitaalisten pankkipalvelujen käyttöä, heidän asenteitaan digitaalisia palvelukanavia kohtaan sekä digitaalisten palvelukanavien vaikutusta pankkiuskollisuuteen.
Työn tavoitteena on selvittää, kuinka korkealle nuoret aikuiset arvottavat pankin digitaaliset palvelukanavat, ollaanko parempien digitaalisten palvelujen perässä valmiita vaihtamaan pankkia tai saavatko digitaaliset palvelut vastaavasti pysymään pankin asiakkaana. Teoriaosuudessa käsitellään muun muassa suomalaisten pankkiuskollisuutta ja uskollisuuteen vaikuttavia tekijöitä, nuorten aikuisten suhdetta digitaalisuuteen, finanssialan digitalisaatiota sekä Nordean digitaalisia palvelukanavia.
Kyselytutkimuksen perusteella voidaan nähdä, että nuoret aikuiset käyttävät paljon pankin digitaalisia palveluja ja toivovat, että kaikki pankin palvelut olisi saatavilla digitaalisessa muodossa ja pankkiasioita oli mahdollista hoitaa kotisohvalta käsin. Oman pankin digitaalisiin palveluihin oltiin tyytyväisiä. Pelkästään parempien digitaalisten palvelujen perässä ei oltu kiinnostuneita vaihtamaan pankkia, vaikka pankkien kilpailuttaminen ylipäätään koettiin hyödylliseksi. On kuitenkin mahdollista, että tulevaisuudessa, kilpailun kiristyessä ja pankkien keskittyessä yhä enemmän digitaalisiin palvelukanaviin, palveluilla tulee olemaan nykyistä merkittävämpi asema asiakasuskollisuuden kannalta.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kolmesta osa-alueesta, asiakasuskollisuudesta, nuorista aikuisista kohderyhmänä sekä digitaalisista palvelukanavista. Työhön kuuluu lisäksi määrällinen tutkimus, joka toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena, ja johon osallistui 18-28-vuotiaiden nuorten aikuisten kohderyhmästä 150 henkilöä. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään kohderyhmän digitaalisten pankkipalvelujen käyttöä, heidän asenteitaan digitaalisia palvelukanavia kohtaan sekä digitaalisten palvelukanavien vaikutusta pankkiuskollisuuteen.
Työn tavoitteena on selvittää, kuinka korkealle nuoret aikuiset arvottavat pankin digitaaliset palvelukanavat, ollaanko parempien digitaalisten palvelujen perässä valmiita vaihtamaan pankkia tai saavatko digitaaliset palvelut vastaavasti pysymään pankin asiakkaana. Teoriaosuudessa käsitellään muun muassa suomalaisten pankkiuskollisuutta ja uskollisuuteen vaikuttavia tekijöitä, nuorten aikuisten suhdetta digitaalisuuteen, finanssialan digitalisaatiota sekä Nordean digitaalisia palvelukanavia.
Kyselytutkimuksen perusteella voidaan nähdä, että nuoret aikuiset käyttävät paljon pankin digitaalisia palveluja ja toivovat, että kaikki pankin palvelut olisi saatavilla digitaalisessa muodossa ja pankkiasioita oli mahdollista hoitaa kotisohvalta käsin. Oman pankin digitaalisiin palveluihin oltiin tyytyväisiä. Pelkästään parempien digitaalisten palvelujen perässä ei oltu kiinnostuneita vaihtamaan pankkia, vaikka pankkien kilpailuttaminen ylipäätään koettiin hyödylliseksi. On kuitenkin mahdollista, että tulevaisuudessa, kilpailun kiristyessä ja pankkien keskittyessä yhä enemmän digitaalisiin palvelukanaviin, palveluilla tulee olemaan nykyistä merkittävämpi asema asiakasuskollisuuden kannalta.