Tokion päähinemarkkinat
Laine, Milla (2016)
Laine, Milla
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815887
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Tokion päähinemarkkinoita markkinatutkimuksen avulla. Toimeksiantajana toimi Personal Design Hat, joka on kiinnostunut aloittamaan viennin Japaniin. Tavoitteena oli saada hyödyllistä tietoa, jota toimeksiantaja voi käyttää aloittaessaan vientiä Japaniin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmiin kuului niin kirjoituspöytätutkimus kuin teemahaastattelutkin. Kirjoituspöytätutkimuksen avulla voitiin tutkia sellaista tietoa Japanista, jota on hankala tai lähes mahdoton hankkia muuten Suomesta käsin. Teemahaastattelun avulla voitiin selvittää käytännönläheisempää puolta Japanin markkinoista haastattelemalla jo Japanin markkinoilla olevia suomalaisia vaatetusalan pienyrityksiä. Haastateltavia yrityksiä oli neljä, ja haastatteluaika sijoittui vuoden 2016 heinäkuun lopusta elokuun loppuun.
Kirjoituspöytätutkimuksen ja haastatteluiden pohjalta selvisi, että Japanin markkinat ovat toimeksiantajalle otolliset oikean jakelukanavan löytyessä. Design-päähineiden kulutus on ollut viime vuosina kasvussa Japanissa ja sen uskotaan kasvavan myös tulevina vuosina. Suomalainen design on arvostettua sen korkean laadun vuoksi. Tuotteiden saaminen tavarataloihin olisi ideaalisinta, sillä ne ovat juuri design-tuotteiden yksi tärkein myyntikanava. Japanissa myyntikanavista päättää kuitenkin jakelija, esimerkiksi agentti tai maahantuoja, joten suurin haaste Japaniin viennissä onkin juuri oikean jakelukanavan löytäminen. Jakelijoita on mahdollista löytää niin erilaisten messujen kuin omien kontaktien kautta, mutta loppujen lopuksi se voi olla kovin haastava prosessi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmiin kuului niin kirjoituspöytätutkimus kuin teemahaastattelutkin. Kirjoituspöytätutkimuksen avulla voitiin tutkia sellaista tietoa Japanista, jota on hankala tai lähes mahdoton hankkia muuten Suomesta käsin. Teemahaastattelun avulla voitiin selvittää käytännönläheisempää puolta Japanin markkinoista haastattelemalla jo Japanin markkinoilla olevia suomalaisia vaatetusalan pienyrityksiä. Haastateltavia yrityksiä oli neljä, ja haastatteluaika sijoittui vuoden 2016 heinäkuun lopusta elokuun loppuun.
Kirjoituspöytätutkimuksen ja haastatteluiden pohjalta selvisi, että Japanin markkinat ovat toimeksiantajalle otolliset oikean jakelukanavan löytyessä. Design-päähineiden kulutus on ollut viime vuosina kasvussa Japanissa ja sen uskotaan kasvavan myös tulevina vuosina. Suomalainen design on arvostettua sen korkean laadun vuoksi. Tuotteiden saaminen tavarataloihin olisi ideaalisinta, sillä ne ovat juuri design-tuotteiden yksi tärkein myyntikanava. Japanissa myyntikanavista päättää kuitenkin jakelija, esimerkiksi agentti tai maahantuoja, joten suurin haaste Japaniin viennissä onkin juuri oikean jakelukanavan löytäminen. Jakelijoita on mahdollista löytää niin erilaisten messujen kuin omien kontaktien kautta, mutta loppujen lopuksi se voi olla kovin haastava prosessi.