Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan keskusvirastot sosiaalisesa mediassa
Könönen, Katri (2016)
Könönen, Katri
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815862
Tiivistelmä
Sosiaalinen media (some) on ilmiönä ja viestintävälineenä kasvattanut merkitystään viime vuosien aikana. Nykyteknologian myötä kaksisuuntaisen, monenkeskeisen ja reaaliaikaisen vuorovaikutuksen merkitys on kasvanut. Valtionhallinto on vasta vähitellen alkanut herätä somen merkitykseen ja sen myötä tarve suunnitelmalliselle ja tavoitteelliselle läsnäololle sosiaalisessa mediassa on kasvanut.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin STM:n hallinnonalan keskusvirastoja (Fimea, STUK, THL, TTL ja Valvira) sosiaalisessa mediassa ja selvitettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: 1) Miten virastot käyttävät ja hyödyntävät sosiaalista mediaa nyt? 2) Onko viestintä ja läsnäolo sosiaalisessa mediassa suunnitelmallista? ja 3) Mitä Valvira voisi oppia sisarorganisaatioiltaan ja millä tavoin se voisi hyödyntää sosiaalista mediaa tehokkaammin viraston viestinnässä? Työ toteutettiin toimeksiantona Valviran viestintäryhmälle. Työssä sosiaalisen median käyttöä ja toimijoita tarkasteltiin organisaatiotasolla eli asiantuntijasomettajat rajattiin tarkastelun ulkopuolelle.
Työn teoriaosio käsitteli suunnitelmallista viestintää sosiaalisessa mediassa. Tietopohjan pääpaino oli sosiaalisen median strategiassa ja sen osa-alueissa. Osiossa käsiteltiin lyhyesti myös sosiaalisen median käyttäjiä sekä somen hyötyjä, riskejä ja haasteita.
Tutkimuskysymyksiin etsittiin vastausta kahdella menetelmällä: Sosiaalisen median käytön nykytilaa selvitettiin seurantatutkimuksella ja viestinnän suunnitelmallisuutta ja tavoitteellisuutta puolestaan selvitettiin virastojen viestintävastaaville tehdyllä kyselyllä. Molemmat tutkimukset toteutettiin syyskuussa 2016.
Viestintävastaaville lähetettyyn kyselyyn saatiin vastaus neljästä organisaatiosta. Kaikki nämä organisaatiot olivat laatineet somestrategian ja kolme neljästä myös sisältösuunnitelman. Kolme organisaatiota oli asettanut somen käytölle myös tavoitteita. Kaikki tutkittavat organisaatiot olivat rekisteröityneet useampaan somepalveluun. Mediaseurannan perusteella Twitter on selvästi aktiivisimmin käytetty kaikissa organisaatioissa sekä aktiviteettimäärillä että olemassa olevien tilien lukumäärillä mitattuna. Toiseksi käytetyin palvelu on Facebook.
Kaikista tutkittavista THL:n somen käyttö oli selvästi suunnitelmallisinta ja STUKin vähiten suunnitelmallista. Sekä kyselyn että seurannan perusteella tutkimuslaitosten (THL, TTL) ja valvontaviranomaisten (Fimea, STUK, Valvira) somen käyttölaajuudessa ja aktiivisuudessa oli selkeä ero: tutkimuslaitokset hyödyntävät sosiaalista mediaa huomattavasti aktiivisemmin.
Tutkimusten ja teoriaosuuden perusteella Valviralle laadittiin 10 kehitysehdotusta tai toimenpidettä sisältävä lista, joiden avulla se voisi tehostaa somen käyttöä viestinnässä. Tärkeimmäksi kehitysehdotukseksi määriteltiin sosiaalisen median strategian ja sisältösuunnitelman laatiminen.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin STM:n hallinnonalan keskusvirastoja (Fimea, STUK, THL, TTL ja Valvira) sosiaalisessa mediassa ja selvitettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: 1) Miten virastot käyttävät ja hyödyntävät sosiaalista mediaa nyt? 2) Onko viestintä ja läsnäolo sosiaalisessa mediassa suunnitelmallista? ja 3) Mitä Valvira voisi oppia sisarorganisaatioiltaan ja millä tavoin se voisi hyödyntää sosiaalista mediaa tehokkaammin viraston viestinnässä? Työ toteutettiin toimeksiantona Valviran viestintäryhmälle. Työssä sosiaalisen median käyttöä ja toimijoita tarkasteltiin organisaatiotasolla eli asiantuntijasomettajat rajattiin tarkastelun ulkopuolelle.
Työn teoriaosio käsitteli suunnitelmallista viestintää sosiaalisessa mediassa. Tietopohjan pääpaino oli sosiaalisen median strategiassa ja sen osa-alueissa. Osiossa käsiteltiin lyhyesti myös sosiaalisen median käyttäjiä sekä somen hyötyjä, riskejä ja haasteita.
Tutkimuskysymyksiin etsittiin vastausta kahdella menetelmällä: Sosiaalisen median käytön nykytilaa selvitettiin seurantatutkimuksella ja viestinnän suunnitelmallisuutta ja tavoitteellisuutta puolestaan selvitettiin virastojen viestintävastaaville tehdyllä kyselyllä. Molemmat tutkimukset toteutettiin syyskuussa 2016.
Viestintävastaaville lähetettyyn kyselyyn saatiin vastaus neljästä organisaatiosta. Kaikki nämä organisaatiot olivat laatineet somestrategian ja kolme neljästä myös sisältösuunnitelman. Kolme organisaatiota oli asettanut somen käytölle myös tavoitteita. Kaikki tutkittavat organisaatiot olivat rekisteröityneet useampaan somepalveluun. Mediaseurannan perusteella Twitter on selvästi aktiivisimmin käytetty kaikissa organisaatioissa sekä aktiviteettimäärillä että olemassa olevien tilien lukumäärillä mitattuna. Toiseksi käytetyin palvelu on Facebook.
Kaikista tutkittavista THL:n somen käyttö oli selvästi suunnitelmallisinta ja STUKin vähiten suunnitelmallista. Sekä kyselyn että seurannan perusteella tutkimuslaitosten (THL, TTL) ja valvontaviranomaisten (Fimea, STUK, Valvira) somen käyttölaajuudessa ja aktiivisuudessa oli selkeä ero: tutkimuslaitokset hyödyntävät sosiaalista mediaa huomattavasti aktiivisemmin.
Tutkimusten ja teoriaosuuden perusteella Valviralle laadittiin 10 kehitysehdotusta tai toimenpidettä sisältävä lista, joiden avulla se voisi tehostaa somen käyttöä viestinnässä. Tärkeimmäksi kehitysehdotukseksi määriteltiin sosiaalisen median strategian ja sisältösuunnitelman laatiminen.