Liiketoiminnan kehittäminen ja kasvu : Case Kuplapallo
Linna, Vilma (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016103115578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016103115578
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee mikroyrityksen liiketoiminnan kehittämistä asiakaslähtöisesti ja ketterästi. Esimerkkiyrityksenä toimivan Kuplapallon kasvuun ja kehitykseen etsitään erilaisia käytännön työkaluja. Opinnäytetyön tavoitteena on kasvattaa esimerkkiyrityksen arvoa ja liikevaihtoa. Kasvuun tähdätään parantamalla nykyistä palvelua sekä etsimällä uusia tulonlähteitä liiketoiminnalle.
Kehittäminen ja kasvu lähtevät pienistä arjen teoista, joten ketterä ja käytännönläheinen testaaminen on helppo kuvitella toteutettavaksi monen muunkin mikroyrityksen arjessa. Siksi tämän opinnäytetyön toivotaan inspiroivan myös muita mikroyrittäjiä jatkuvaan kehittämiseen. Tässä opinnäytetyössä yhdistetään liiketoiminnan kehittämisen teoriaa ja käytäntöä, jotta yhä useampi mikroyrittäjä ymmärtäisi ketterän kehittämisen periaatteet ja osaisi viedä ne käytäntöön.
Yrityksen kehityksen keskiössä on tässä opinnäytetyössä asiakaskokemus. Asiakkaat ovat liiketoiminnan ydin, joten heidät kannattaa ottaa mukaan kehitystyöhön alusta alkaen. Tässä opinnäytetyössä asiakaskokemusta selvitetään teoreettisen viitekehyksen lisäksi eri asiakasryhmille osoitetuilla kyselytutkimuksilla, sekä testaamalla Kuplapallon palvelupolku. Kehitysideat viedään käytännön testiin asiakkaille Lean Startup -ajattelua hyödyntäen.
Asiakaskokemuksen parantamisen lisäksi tässä opinnäytetyössä käydään läpi myynnin kasvattamista sosiaalisen median avulla. Tämä opinnäytetyö keskittyy näkyvyyteen sosiaalisessa mediassa ja hakukoneissa, sillä ne ovat esimerkkiyrityksen suurimmat kanavat asiakkaiden tavoittamiseen. Markkinointia käsitellään mikro- ja pienyrityksen näkökulmasta, eli mitä yrityksessä voidaan tehdä itse, pienellä budjetilla, mutta tehokkaasti.
Tutkimuksen ja testaamisen tuloksena Kuplapallo oppi asiakkaistaan ja liiketoimintaympäristöstään, sekä löysi uusia tulevaisuuden suuntia kehitykselleen. Tässä opinnäytetyössä esille tulevia asioita voidaan hyödyntää jatkossa Kuplapallon kehitystyössä, sekä inspiraationa muille kehittämisestä kiinnostuneille mikroyrittäjille.
Kehittäminen ja kasvu lähtevät pienistä arjen teoista, joten ketterä ja käytännönläheinen testaaminen on helppo kuvitella toteutettavaksi monen muunkin mikroyrityksen arjessa. Siksi tämän opinnäytetyön toivotaan inspiroivan myös muita mikroyrittäjiä jatkuvaan kehittämiseen. Tässä opinnäytetyössä yhdistetään liiketoiminnan kehittämisen teoriaa ja käytäntöä, jotta yhä useampi mikroyrittäjä ymmärtäisi ketterän kehittämisen periaatteet ja osaisi viedä ne käytäntöön.
Yrityksen kehityksen keskiössä on tässä opinnäytetyössä asiakaskokemus. Asiakkaat ovat liiketoiminnan ydin, joten heidät kannattaa ottaa mukaan kehitystyöhön alusta alkaen. Tässä opinnäytetyössä asiakaskokemusta selvitetään teoreettisen viitekehyksen lisäksi eri asiakasryhmille osoitetuilla kyselytutkimuksilla, sekä testaamalla Kuplapallon palvelupolku. Kehitysideat viedään käytännön testiin asiakkaille Lean Startup -ajattelua hyödyntäen.
Asiakaskokemuksen parantamisen lisäksi tässä opinnäytetyössä käydään läpi myynnin kasvattamista sosiaalisen median avulla. Tämä opinnäytetyö keskittyy näkyvyyteen sosiaalisessa mediassa ja hakukoneissa, sillä ne ovat esimerkkiyrityksen suurimmat kanavat asiakkaiden tavoittamiseen. Markkinointia käsitellään mikro- ja pienyrityksen näkökulmasta, eli mitä yrityksessä voidaan tehdä itse, pienellä budjetilla, mutta tehokkaasti.
Tutkimuksen ja testaamisen tuloksena Kuplapallo oppi asiakkaistaan ja liiketoimintaympäristöstään, sekä löysi uusia tulevaisuuden suuntia kehitykselleen. Tässä opinnäytetyössä esille tulevia asioita voidaan hyödyntää jatkossa Kuplapallon kehitystyössä, sekä inspiraationa muille kehittämisestä kiinnostuneille mikroyrittäjille.