Kartoitus Suomenlinnan opasteiden toimivuudesta
Haaga, Wilma (2016)
Haaga, Wilma
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102515429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102515429
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantajana toimii Suomenlinnan hoitokunta. Toimeksiannon taustalla on toimijaopastesuunnitelma, joka täydentää vuonna 2014 valmistunutta Suomenlinnan opastuksen yleissuunnitelman päivitystä. Toimijaopastesuunnitelman tarkoituksena on palveluntarjoajien opasteiden yhteneväisyyden varmistaminen.
Opinnäytetyön aihetta on rajattu keskittymällä Suomenlinnassa toimivien palvelun tarjoajien opasteisiin. Toimeksiantajan pyynnöstä tutkimukseen sisällytetään sekä palveluntarjoajien että kävijöiden näkökulmat. Tutkimusongelmana on, ovatko uudet opasteet toimivia ja palvelevatko ne hyvin suunniteltua tarkoitusta. Alaongelmina ovat kahden eri kohderyhmän, kävijöiden ja palvelun tarjoajien näkökulmat.
Päätavoitteena on selvittää, ovatko Suomenlinnan uudet, kevättalven 2016 aikana uusitut opasteet toimivia. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena haastattelujen avulla. Tutkimukseen haastateltiin kuutta Suomenlinnan toimijaa ja kymmentä kävijää. Kaikki haastattelut suoritettiin kesän 2016 aikana.
Molemmat kohderyhmät toivat esiin opasteiden yhteneväisyyden. Toimijat kokivat opasteuudistuksen parantaneen opastuksen tasoa Suomenlinnassa. Sisällön tuottaminen opasteeseen koettiin haasteelliseksi opasteen koon vuoksi. Opasteissa havaittiin jo lyhyen ajan jälkeen teknisiä haasteita ja niiden uskottiin olevan lyhytikäisiä.
Kävijät kokivat opasteiden olevan selkeitä ja informatiivisia. Opasteilla ei ollut kävijöiden mukaan suurta vaikutusta heidän käyntikokemukseensa ja he hyödynsivät vain vähän opasteiden tarjoamaa tietoa.
Kehitysehdotukset jaoin kahteen ryhmään, toimijoille ja hoitokunnalle suunnattuihin ehdotuksiin. Opasteiden parantamiseksi toimijat voisivat tulevaisuudessa panostaa opasteeseen laitettavaan julisteeseen tuomalla siihen enemmän väriä ja eloisuutta. Hoitokunnan tulisi huolehtia teknisten haasteiden korjaamisesta, opasteiden sijaintien muokkaamisesta palveluiden löydettävyyden parantamiseksi ja opasteiden kokoon tai määrään liittyvien puutteellisuuksien parantamisesta.
Opinnäytetyön aihetta on rajattu keskittymällä Suomenlinnassa toimivien palvelun tarjoajien opasteisiin. Toimeksiantajan pyynnöstä tutkimukseen sisällytetään sekä palveluntarjoajien että kävijöiden näkökulmat. Tutkimusongelmana on, ovatko uudet opasteet toimivia ja palvelevatko ne hyvin suunniteltua tarkoitusta. Alaongelmina ovat kahden eri kohderyhmän, kävijöiden ja palvelun tarjoajien näkökulmat.
Päätavoitteena on selvittää, ovatko Suomenlinnan uudet, kevättalven 2016 aikana uusitut opasteet toimivia. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena haastattelujen avulla. Tutkimukseen haastateltiin kuutta Suomenlinnan toimijaa ja kymmentä kävijää. Kaikki haastattelut suoritettiin kesän 2016 aikana.
Molemmat kohderyhmät toivat esiin opasteiden yhteneväisyyden. Toimijat kokivat opasteuudistuksen parantaneen opastuksen tasoa Suomenlinnassa. Sisällön tuottaminen opasteeseen koettiin haasteelliseksi opasteen koon vuoksi. Opasteissa havaittiin jo lyhyen ajan jälkeen teknisiä haasteita ja niiden uskottiin olevan lyhytikäisiä.
Kävijät kokivat opasteiden olevan selkeitä ja informatiivisia. Opasteilla ei ollut kävijöiden mukaan suurta vaikutusta heidän käyntikokemukseensa ja he hyödynsivät vain vähän opasteiden tarjoamaa tietoa.
Kehitysehdotukset jaoin kahteen ryhmään, toimijoille ja hoitokunnalle suunnattuihin ehdotuksiin. Opasteiden parantamiseksi toimijat voisivat tulevaisuudessa panostaa opasteeseen laitettavaan julisteeseen tuomalla siihen enemmän väriä ja eloisuutta. Hoitokunnan tulisi huolehtia teknisten haasteiden korjaamisesta, opasteiden sijaintien muokkaamisesta palveluiden löydettävyyden parantamiseksi ja opasteiden kokoon tai määrään liittyvien puutteellisuuksien parantamisesta.