Lepaan marja- ja hedelmäliköörien myynnin lisääminen
Talvinen, Maarit (2016)
Talvinen, Maarit
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102415366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102415366
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin markkinointitutkimuksena Hattulassa toimivalle Lepaan viinitilalle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Lepaan marja- ja hedelmäliköörien tunnettavuutta ja löytää keinoja myynnin lisäämiseksi markkinoinnin keinoin. Tutkimuksella haluttiin myös kartoittaa uusia mahdollisia asiakkaita ja mitä mieltä asiakkaat ovat likööreistä. Tutkimus palvelee Lepaan liköörien markkinointia ja tuo esiin uudenlaisia näkökulmia ja ajatuksia likööreistä ja niiden käyttötavoista ja löytää uusia keinoja myynnin lisäämiseen.
Tutkimus pohjautuu markkinointitutkimuksen teoriaan ja se toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena kyselytutkimuksen muodossa. Kyselytutkimus toteutettiin kevään 2016 aikana pääkaupunkiseudulla ja Hattulassa, sekä Hämeenlinnassa ja kyselyitä lähetettiin 64 ravintolaan. Työhön idea lähti asiantuntijaviestinnän- ja tuotetietouden tunneilta, jossa käsiteltiin suomalaisia marja- ja hedelmälikööreitä. Lepaan viinitilan toiveena oli, että työssä mietittäisiin liköörien myynnin lisäämistä sosiaalisen median keinoin, ja tekemällä markkinointitutkimusta kyselytutkimuksen muodossa pääkaupunkiseudun ravintoloilta ja baarimestareilta ja Hattulan- ja Hämeenlinnan alueen ravintoloilta ja keittiömestareilta. Työn tilaaja oli Lepaan Viinitila ja toimeksiantajana tuotantoassistentti Eva Palotie.
Tutkimustuloksista selvisi, että Lepaan likööreitä ei tunneta riittävästi. Ravintoloiden asiakkaista suurinta osaa ei kiinnosta juomien alkuperä, liköörien raaka-aineet, kuitenkin kiinnostavat asiakkaita vaihtelevasti. SMM- merkinnän ravintoloista puolet koki merkittäväksi ja puolet eivät.
Tutkimus osoitti, että markkinointia on lisättävä liköörien tunnettavuuden lisäämiseksi. Jatkotutkimuksella muutaman vuoden päästä voisi selvittää seuraavia kysymyksiä: Onko Lepaan liköörien tunnettavuus lisääntynyt? Miten tunnettavuuden lisäämisen ehdotukset ovat toteutuneet? Onko marja- ja hedelmälikööreissä edelleen kehitettävää?
Tutkimus pohjautuu markkinointitutkimuksen teoriaan ja se toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena kyselytutkimuksen muodossa. Kyselytutkimus toteutettiin kevään 2016 aikana pääkaupunkiseudulla ja Hattulassa, sekä Hämeenlinnassa ja kyselyitä lähetettiin 64 ravintolaan. Työhön idea lähti asiantuntijaviestinnän- ja tuotetietouden tunneilta, jossa käsiteltiin suomalaisia marja- ja hedelmälikööreitä. Lepaan viinitilan toiveena oli, että työssä mietittäisiin liköörien myynnin lisäämistä sosiaalisen median keinoin, ja tekemällä markkinointitutkimusta kyselytutkimuksen muodossa pääkaupunkiseudun ravintoloilta ja baarimestareilta ja Hattulan- ja Hämeenlinnan alueen ravintoloilta ja keittiömestareilta. Työn tilaaja oli Lepaan Viinitila ja toimeksiantajana tuotantoassistentti Eva Palotie.
Tutkimustuloksista selvisi, että Lepaan likööreitä ei tunneta riittävästi. Ravintoloiden asiakkaista suurinta osaa ei kiinnosta juomien alkuperä, liköörien raaka-aineet, kuitenkin kiinnostavat asiakkaita vaihtelevasti. SMM- merkinnän ravintoloista puolet koki merkittäväksi ja puolet eivät.
Tutkimus osoitti, että markkinointia on lisättävä liköörien tunnettavuuden lisäämiseksi. Jatkotutkimuksella muutaman vuoden päästä voisi selvittää seuraavia kysymyksiä: Onko Lepaan liköörien tunnettavuus lisääntynyt? Miten tunnettavuuden lisäämisen ehdotukset ovat toteutuneet? Onko marja- ja hedelmälikööreissä edelleen kehitettävää?