Toteutuneiden opintojen erot Metropoliassa
Leimola, Joona (2016)
Leimola, Joona
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101315139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101315139
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli kehittää mittaristo suoritettujen opintojen erojen mittaamiseen yhden tutkinto-ohjelman ja vuosikurssin sisällä. Mittareiden lisäksi rakennettiin työkalu, joka suorittaa mittaamisen mahdollisimman automatisoidusti ilman manuaalista aineiston käsittelyä. Käytettäväksi ohjelmistoksi valittiin Microsoft Excel. Työn tilaajana oli Suomen pääkaupunkiseudulla toimiva Metropolia Ammattikorkeakoulu.
Aluksi luotiin tietoperusta tutustumalla alan kirjallisuuteen ja parhaisiin käytäntöihin. Tässä osiossa perehdyttiin suorituskyvyn hallintaan, mittaristojen kehitykseen ja liiketoiminta-analytiikkaan osana suorituskyvyn hallintaa. Lisäksi luotiin katsaus keskeisimpiin aineiston käsittelytekniikoihin, jotka ovat hyödynnettävissä Excelillä. Tarkastellun kirjallisuuden perusteella muodostettiin teoreettinen viitekehys, jonka pohjalta mittaristo rakennettiin toisessa vaiheessa. Mittaristo laadittiin hyödyntämällä opiskelijoiden suoritustiedoista koostuvaa testiaineistoa.
Insinöörityö saavutti sille asetetut tavoitteet: luotiin mittari opintojen eroavaisuuksien mittaamiseen. Koulutustoimintaa kehitetään jatkuvasti. Tämän työn tuotoksia hyödynnetään toiminnan seurannassa tulevina vuosina. Mittarit mahdollistavat opiskelijoiden liikkuvuuden seurannan. Niiden tuottaman informaation perusteella voidaan tehdä päätelmiä tutkinto-ohjelmien toiminnasta.
Syntyneitä mittareita voidaan soveltaa muissakin koulutusta tarjoavissa organisaatioissa opiskelijoiden liikkuvuuden mittaamiseen. Työkalu on suunniteltu kohdeorganisaation lähtökohdista, joten mittarin teknistä toteutusta jouduttaisiin todennäköisesti muokkaamaan muiden organisaatioiden tapauksissa.
Aluksi luotiin tietoperusta tutustumalla alan kirjallisuuteen ja parhaisiin käytäntöihin. Tässä osiossa perehdyttiin suorituskyvyn hallintaan, mittaristojen kehitykseen ja liiketoiminta-analytiikkaan osana suorituskyvyn hallintaa. Lisäksi luotiin katsaus keskeisimpiin aineiston käsittelytekniikoihin, jotka ovat hyödynnettävissä Excelillä. Tarkastellun kirjallisuuden perusteella muodostettiin teoreettinen viitekehys, jonka pohjalta mittaristo rakennettiin toisessa vaiheessa. Mittaristo laadittiin hyödyntämällä opiskelijoiden suoritustiedoista koostuvaa testiaineistoa.
Insinöörityö saavutti sille asetetut tavoitteet: luotiin mittari opintojen eroavaisuuksien mittaamiseen. Koulutustoimintaa kehitetään jatkuvasti. Tämän työn tuotoksia hyödynnetään toiminnan seurannassa tulevina vuosina. Mittarit mahdollistavat opiskelijoiden liikkuvuuden seurannan. Niiden tuottaman informaation perusteella voidaan tehdä päätelmiä tutkinto-ohjelmien toiminnasta.
Syntyneitä mittareita voidaan soveltaa muissakin koulutusta tarjoavissa organisaatioissa opiskelijoiden liikkuvuuden mittaamiseen. Työkalu on suunniteltu kohdeorganisaation lähtökohdista, joten mittarin teknistä toteutusta jouduttaisiin todennäköisesti muokkaamaan muiden organisaatioiden tapauksissa.