Älyviherseinän ulkoasun kehitys : Kansainväliset trendit toimistoympäristöissä
Ruokola, Sanna (2016)
Ruokola, Sanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101215120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101215120
Tiivistelmä
Tuotekehitysprojektin tavoitteena oli kehittää Naturventionin älykkäästä Naava-aktiiviviherseinästä modulaarisesti valmistettava Naava Custom -malli, jonka mitat ja ulkoasu ovat paremmin muokattavissa kulloiseenkin tilakokonaisuuteen sopivaksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää puupintainen ulkoasu kyseiseen malliin. Ulkoasun tuli olla luonteva osa työympäristöjä ja toimistotiloja myös kansainvälisillä markkinoilla ja soveltua muokattavaksi mahdollisimman monilla eri materiaaleilla. Tuotteen tuli kuitenkin sisältää yrityksen patentoiman Naturbo-teknologian toiminnalle välttämättömät ominaisuudet ja tekniset komponentit. Motiivina tuotteen kehittämiselle oli Naturventionin nopea kansainvälistyminen, muokattavan mallin tuomat mahdollisuudet arkkitehtiasiakkaille sekä palautteet ja kokemukset vanhojen viherseinämallien irrallisuudesta tilassa.
Tietoperustaksi perehdyttiin tuotekehitysprosessin vaiheisiin, teoriaan käyttäjäkokemuksen eri tasoista ja työtilan vaikutuksesta työtehoon sekä tehtiin laaja kartoitus kansainvälisistä toimistotilojen sisustustrendeistä. Menetelmänä trendien kartoituksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tuotekehitysprojekti toteutettiin yhdessä suunnittelutiimin kanssa. Opinnäytetyön vastuualueena projektissa oli Naava Custom -tuotteisiin asennettavien puuverhoilumallien suunnittelu ja prototyyppien toteutus niistä.
Tuloksena saatiin selvitys sisustustrendeistä kansainvälisissä toimistoympäristöissä, prototyyppien valmistuksen avulla saavutettu tieto eri materiaalien käyttäytymisestä viherseinän läheisyydessä ja fyysinen prototyyppi Naava Custom -älyviherseinän puuverhoilusta. Johtopäätöksenä työstä voitiin tuotteistaa prototyyppi ja saada sillä merkittävää lisäarvoa Naava Custom -tuotteiden ostajille.
Tietoperustaksi perehdyttiin tuotekehitysprosessin vaiheisiin, teoriaan käyttäjäkokemuksen eri tasoista ja työtilan vaikutuksesta työtehoon sekä tehtiin laaja kartoitus kansainvälisistä toimistotilojen sisustustrendeistä. Menetelmänä trendien kartoituksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tuotekehitysprojekti toteutettiin yhdessä suunnittelutiimin kanssa. Opinnäytetyön vastuualueena projektissa oli Naava Custom -tuotteisiin asennettavien puuverhoilumallien suunnittelu ja prototyyppien toteutus niistä.
Tuloksena saatiin selvitys sisustustrendeistä kansainvälisissä toimistoympäristöissä, prototyyppien valmistuksen avulla saavutettu tieto eri materiaalien käyttäytymisestä viherseinän läheisyydessä ja fyysinen prototyyppi Naava Custom -älyviherseinän puuverhoilusta. Johtopäätöksenä työstä voitiin tuotteistaa prototyyppi ja saada sillä merkittävää lisäarvoa Naava Custom -tuotteiden ostajille.