Esimiestyön kehittäminen - valmennusohjelman kehittämiskohteiden kartoittaminen : Holiday Club Resorts Oy
Ilola, Taru (2016)
Ilola, Taru
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100814948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100814948
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Holiday Club Resorts Oy:n palveluliiketoiminnan esimiesten valmennusohjelman tarpeita. Toisena tehtävänä oli selvittää minkälaisella tasolla esimiesten osaaminen esimiesten ja kohteiden ylimmän johdon mielestä on. Aihe on yrityksessä ajankohtainen ja tutkimus tukee yrityksen tarvetta selvitystyössä. Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen, joka toteutettiin esimiesten ryhmähaastatteluilla sekä resort managereiden teemahaastatteluilla.
Tutkimuksen avulla selvitettiin, minkälaista osaamista esimiehillä jo on olemassa ja minkälaisen osaamisen suhteen he kokevat tarvitsevansa vielä koulutusta. Tutkimuksessa selvisi, että esimiehillä on paljon erilaista osaamista, mutta se on hajautunut osaajien kesken. Esimiesten osaamistasoon ollaan pääosin tyytyväisiä, mutta kehityskohteitakin havaittiin. Esimiehet haluavat koulutusta taloudelliseen osaamiseen. Myös resort managerit haluavat siihen koulutusta, jotta kannattavuus ja oman työpanoksen merkitys kokonaistulokseen ymmärrettäisiin laajemmin koko työyhteisössä. Esimiehillä ja resort managereilla on samanlaiset tavoitteet ja molempien ryhmittymien työtä ohjaa samanlainen arvomaailma. Sekä esimiesten että resort managereiden päätavoitteita ovat asiakastyytyväisyyden ja työtyytyväisyyden varmistaminen ja niiden kautta mahdollisimman hyvän tuloksen aikaansaaminen
Myös koulutuksen ja valmentamisen osalta saatiin paljon kehittämisehdotuksia. Esimiehet olivat kiinnostuneita oppisopimuskoulutuksista ja kaipasivat yritykseltä yhtenäistä käytäntöä omaehtoisen koulutuksen tukemiseen. Koulutustarpeen suhteen esimiehillä ja resort managereilla oli eroavaisuuksia. Esimiehet kokivat tarvitsevansa enemmän ammattia tukevaa koulutusta ja resort managerit toivoivat esimiehilleen enemmän johtamisen koulutusta. Kaikki vastaajat toivoivat yrityksen arvojen avaamista sekä tavoitteiden selkeyttämistä.
Päällimmäisenä valmennusohjelmaan vietäviä aisoita ovat henkilöstöjohtaminen, resurssien johtaminen, arvojen kautta johtaminen sekä ihmis- ja asiakassuhdetaidot. Koulutuksen tukemista tulisi lisätä ja esimiehiltä voisi edellyttää esimerkiksi vuosittaista opintopisteiden suorittamista, jolloin yksilöt voisivat määrittää itselleen sopivan koulutuksen sisällön omien kehitystarpeidensa mukaisesti. Tutkimuksesta voidaan todeta, että menetelmät tukivat tutkimuksesta halutun tiedon keruuta ja tutkimus oli onnistunut. Tutkimus toteutettiin suunnitellusti ja opinnäytetyö valmistui ajallaan. Tutkimuksen tulokset esitellään Holiday Club Resorts Oy:n palveluliiketoiminnan johdolle ja ne toimivat pohjana esimiesten valmennusohjelman luomisessa.
Tutkimuksen avulla selvitettiin, minkälaista osaamista esimiehillä jo on olemassa ja minkälaisen osaamisen suhteen he kokevat tarvitsevansa vielä koulutusta. Tutkimuksessa selvisi, että esimiehillä on paljon erilaista osaamista, mutta se on hajautunut osaajien kesken. Esimiesten osaamistasoon ollaan pääosin tyytyväisiä, mutta kehityskohteitakin havaittiin. Esimiehet haluavat koulutusta taloudelliseen osaamiseen. Myös resort managerit haluavat siihen koulutusta, jotta kannattavuus ja oman työpanoksen merkitys kokonaistulokseen ymmärrettäisiin laajemmin koko työyhteisössä. Esimiehillä ja resort managereilla on samanlaiset tavoitteet ja molempien ryhmittymien työtä ohjaa samanlainen arvomaailma. Sekä esimiesten että resort managereiden päätavoitteita ovat asiakastyytyväisyyden ja työtyytyväisyyden varmistaminen ja niiden kautta mahdollisimman hyvän tuloksen aikaansaaminen
Myös koulutuksen ja valmentamisen osalta saatiin paljon kehittämisehdotuksia. Esimiehet olivat kiinnostuneita oppisopimuskoulutuksista ja kaipasivat yritykseltä yhtenäistä käytäntöä omaehtoisen koulutuksen tukemiseen. Koulutustarpeen suhteen esimiehillä ja resort managereilla oli eroavaisuuksia. Esimiehet kokivat tarvitsevansa enemmän ammattia tukevaa koulutusta ja resort managerit toivoivat esimiehilleen enemmän johtamisen koulutusta. Kaikki vastaajat toivoivat yrityksen arvojen avaamista sekä tavoitteiden selkeyttämistä.
Päällimmäisenä valmennusohjelmaan vietäviä aisoita ovat henkilöstöjohtaminen, resurssien johtaminen, arvojen kautta johtaminen sekä ihmis- ja asiakassuhdetaidot. Koulutuksen tukemista tulisi lisätä ja esimiehiltä voisi edellyttää esimerkiksi vuosittaista opintopisteiden suorittamista, jolloin yksilöt voisivat määrittää itselleen sopivan koulutuksen sisällön omien kehitystarpeidensa mukaisesti. Tutkimuksesta voidaan todeta, että menetelmät tukivat tutkimuksesta halutun tiedon keruuta ja tutkimus oli onnistunut. Tutkimus toteutettiin suunnitellusti ja opinnäytetyö valmistui ajallaan. Tutkimuksen tulokset esitellään Holiday Club Resorts Oy:n palveluliiketoiminnan johdolle ja ne toimivat pohjana esimiesten valmennusohjelman luomisessa.