Elokuvaryhmä nuorisokodissa : sosiaalista tiedon käsittelyä kehittävä toiminta
Lokka, Karoliina (2016)
Lokka, Karoliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101015000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101015000
Tiivistelmä
Nuorilla puutteet sosiaalisen tiedon käsittelyssä tulevat esiin aggressiivisena käyttäytymisenä, vaikeuksina koulusuoriutumisessa, vertaissuhteissa sekä aikuisiän ihmissuhteissa. Sosiaalista tiedon käsittelyä on mahdollisuus kehittää parantamalla yksilön havainnointi ja arviointikykyä tarkemmaksi ja todenmukaisemmaksi erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Nuorten itsenäistymisen kannalta on tärkeää kehittää hänen taitoja sosiaalisen tiedon käsittelyssä. Tämän monimuotoisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää nuorisokodissa asuvien nuorten taitoja sosiaalisen tiedon käsittelyssä. Tarkoituksena oli tehdä oikeaan osuvia tulkintoja elokuvien henkilöhahmojen viestinnästä, tunteista sekä pohtia eri toimintatapojen päämääriä ja seurauksia. Toisena tavoitteena oli havaintojen tekeminen henkilöhahmojen sosiaalisista taidoista sekä niiden oikeiden toteuttamistapojen pohtiminen. Tarkoituksena oli kiinnittää huomiota henkilöhahmojen myönteiseen käytökseen, kielteisen sijasta.
Elokuvaryhmä kokoontui nuorikodissa kolme kertaa ja jokaisella toimintakerralla katsottiin eri elokuva, jossa esiin tullut ristiriitakohtaus käsiteltiin sosiaalisen informaation prosessoinnin eli SIP-mallin vaiheiden mukaisesti. Keskustelua tuki MAHTI-tunnekortit sekä erilaiset vastausvaihtoehdot. Nuoret tekivät havaintoja henkilöhahmojen käyttäytymisestä yhdistämällä niitä SIP-mallin vaiheisiin. He tekivät myös tarkkoja havaintoja henkilöhahmojen sosiaalisista taidoista ja keksivät esimerkkejä taitojen oikeista toteuttamistavoista. Jokaisen toimintakerran jälkeen nuorilta kerättiin suullista palautetta ja viimeisellä kerralla heiltä pyydettiin kirjallinen palaute ryhmään osallistumisesta.
Elokuvaryhmästä saatujen tulosten mukaan nuorten taitoja sosiaalisen tiedon käsittelyssä oli mahdollista kehittää havainnoimalla ja arvioimalla elokuvien henkilöhahmojen käyttäytymistä SIP-mallin vaiheiden mukaisesti. Nuorten sosiaalisen tiedon käsittely elokuvaryhmässä oli kehittyneempää kuin ryhmän ulkopuolella. Ryhmässä he saivat rauhassa pohtia henkilöhahmojen käyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä.
Elokuvaryhmässä nuoret saivat käsityksen siitä, mihin vuorovaikutuksessa tulisi kiinnittää huomiota. Ryhmä toi esille vaihtoehtoisen keinon käsitellä sosiaalista tietoa, jotta vuorovaikutustilanteissa nuori kiinnittää huomiota toisen todellisiin sanoihin ja tekoihin, eikä automaattisesti odota pahinta. Elokuvaryhmää voidaan kehittää harjoittelemalla SIP-mallin mukaista havainnointia myös aidoissa vuorovaikutustilanteissa.
Elokuvaryhmä kokoontui nuorikodissa kolme kertaa ja jokaisella toimintakerralla katsottiin eri elokuva, jossa esiin tullut ristiriitakohtaus käsiteltiin sosiaalisen informaation prosessoinnin eli SIP-mallin vaiheiden mukaisesti. Keskustelua tuki MAHTI-tunnekortit sekä erilaiset vastausvaihtoehdot. Nuoret tekivät havaintoja henkilöhahmojen käyttäytymisestä yhdistämällä niitä SIP-mallin vaiheisiin. He tekivät myös tarkkoja havaintoja henkilöhahmojen sosiaalisista taidoista ja keksivät esimerkkejä taitojen oikeista toteuttamistavoista. Jokaisen toimintakerran jälkeen nuorilta kerättiin suullista palautetta ja viimeisellä kerralla heiltä pyydettiin kirjallinen palaute ryhmään osallistumisesta.
Elokuvaryhmästä saatujen tulosten mukaan nuorten taitoja sosiaalisen tiedon käsittelyssä oli mahdollista kehittää havainnoimalla ja arvioimalla elokuvien henkilöhahmojen käyttäytymistä SIP-mallin vaiheiden mukaisesti. Nuorten sosiaalisen tiedon käsittely elokuvaryhmässä oli kehittyneempää kuin ryhmän ulkopuolella. Ryhmässä he saivat rauhassa pohtia henkilöhahmojen käyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä.
Elokuvaryhmässä nuoret saivat käsityksen siitä, mihin vuorovaikutuksessa tulisi kiinnittää huomiota. Ryhmä toi esille vaihtoehtoisen keinon käsitellä sosiaalista tietoa, jotta vuorovaikutustilanteissa nuori kiinnittää huomiota toisen todellisiin sanoihin ja tekoihin, eikä automaattisesti odota pahinta. Elokuvaryhmää voidaan kehittää harjoittelemalla SIP-mallin mukaista havainnointia myös aidoissa vuorovaikutustilanteissa.