NUORTEN AMMATILLISTEN OPINTOJEN KESKEYTTÄMINEN : Porin ja Rauman etsivien nuorisotyöntekijöiden näkemyksiä
Pörsti, Lotta (2016)
Pörsti, Lotta
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092314513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092314513
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa etsivien nuorisotyöntekijöiden näkemyksiä nuorten ammatillisten opintojen keskeyttämisen syistä Porissa ja Raumalla. Tarkoituksena oli selvittää miten nuorten ammatillisten opintojen keskeyttämistä voitaisiin ennaltaehkäistä. Opinnäytetyössä selvitettiin myös, miten etsivät nuorisotyöntekijät ennaltaehkäisevät nuorten syrjäytymistä. Lisäksi opinnäytetyössä paneuduttiin nuorten palveluiden ja ammatillisten oppilaitosten toiminnan kehittämiseen.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Teemahaastattelu toteutettiin haastattelemalla kolmea etsivää nuorisotyöntekijää Porissa ja kolmea etsivää nuorisotyöntekijää Raumalla. Haastattelut olivat ryhmähaastatteluja. Opinnäytetyön tulokset ovat suuntaa-antavia.
Tulokset osoittavat etsivän nuorisotyön tekevän laaja-alaista työtä nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi sekä tukevan monin keinoin nuorten ammatillisten opintojen jatkuvuutta. Ammatillisten opintojen keskeyttämisen ennaltaehkäisystä keskusteltaessa nousi esiin onnistuneen nivelvaiheen tärkeys, työpajan rooli, ammattioppilaitosten rooli, ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus (VALMA) sekä erilaisten opiskelumuotojen kehittäminen.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Teemahaastattelu toteutettiin haastattelemalla kolmea etsivää nuorisotyöntekijää Porissa ja kolmea etsivää nuorisotyöntekijää Raumalla. Haastattelut olivat ryhmähaastatteluja. Opinnäytetyön tulokset ovat suuntaa-antavia.
Tulokset osoittavat etsivän nuorisotyön tekevän laaja-alaista työtä nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi sekä tukevan monin keinoin nuorten ammatillisten opintojen jatkuvuutta. Ammatillisten opintojen keskeyttämisen ennaltaehkäisystä keskusteltaessa nousi esiin onnistuneen nivelvaiheen tärkeys, työpajan rooli, ammattioppilaitosten rooli, ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus (VALMA) sekä erilaisten opiskelumuotojen kehittäminen.