Verkkokauppakanavan suunnittelu B2B-asiakkaalle : Case: IDÉ House of Brands Finland Oy ja Prima Power
Häppölä, Tiia (2016)
Häppölä, Tiia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091614342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091614342
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään verkkokauppakanavan suunnittelua ja kehittämistä B2B-asiakkaalle. Opinnäytetyön aihe tuli harjoitteluyrityksessä toteutetusta verkkokaupan suunnit-telusta, lanseeraamisesta ja kehittämisestä. Työn teko ajoittui vuoden 2015 loppupuolelle ja keväälle 2016 ja julkaisu tapahtui alkusyksystä 2016. Työn tavoitteena oli selvittää, miten verkkokauppakanava hyödyttää B2B-asiakasta ja miten sen suunnittelu ja käyttöönotto tapahtuivat.
Työ etenee kirjallisten ja sähköisten lähteiden pohjalta käytännön tapauskuvaukseen. Teoria alkaa monikanavaisuudesta ja verkkokaupan tarkastelemisesta kanavana, jatkuu verkkokaupan yleisillä käytännöillä ja syvenee käsittelemään tarkemmin B2B-verkkokauppaa. Empiirisessä osiossa kuvataan keväällä 2015 toteutettu B2B-asiakkaan verkkokaupan suunnittelu- ja lanseerausprosessi sekä kesällä 2015 järjestetty kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka toteutettiin sähköisesti verkkokaupan käyttäjille. Empiirisen osion lähteinä ovat verkkokauppaprosessista vastanneen työntekijän esitelmä ja haastattelu sekä opinnäytetyön tekijän omat havainnot.
Kyselyn vastaukset on analysoitu kuvioiden avulla. Tulosten perusteella vastaajat ovat enimmäkseen tyytyväisiä käyttämäänsä verkkokauppaan, mutta verkkokaupan kehittämistä on jatkettu edelleen erityisesti eniten palautetta keränneen tuotevalikoiman suhteen. Opinnäytetyön lopuksi on yhteenveto ja pohdinta, jossa tarkastellaan opinnäytetyöprosessia ja valmista opinnäytetyötä.
Työ etenee kirjallisten ja sähköisten lähteiden pohjalta käytännön tapauskuvaukseen. Teoria alkaa monikanavaisuudesta ja verkkokaupan tarkastelemisesta kanavana, jatkuu verkkokaupan yleisillä käytännöillä ja syvenee käsittelemään tarkemmin B2B-verkkokauppaa. Empiirisessä osiossa kuvataan keväällä 2015 toteutettu B2B-asiakkaan verkkokaupan suunnittelu- ja lanseerausprosessi sekä kesällä 2015 järjestetty kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka toteutettiin sähköisesti verkkokaupan käyttäjille. Empiirisen osion lähteinä ovat verkkokauppaprosessista vastanneen työntekijän esitelmä ja haastattelu sekä opinnäytetyön tekijän omat havainnot.
Kyselyn vastaukset on analysoitu kuvioiden avulla. Tulosten perusteella vastaajat ovat enimmäkseen tyytyväisiä käyttämäänsä verkkokauppaan, mutta verkkokaupan kehittämistä on jatkettu edelleen erityisesti eniten palautetta keränneen tuotevalikoiman suhteen. Opinnäytetyön lopuksi on yhteenveto ja pohdinta, jossa tarkastellaan opinnäytetyöprosessia ja valmista opinnäytetyötä.