Perehdytysopas Vetelin palvelukeskus Harjukodille
Jokela, Heli; Torppa, Silja (2016)
Jokela, Heli
Torppa, Silja
Centria-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091314242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091314242
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa päivitetty perehdytysopas palvelukeskus Harjukodille. Työn tavoitteena oli tehdä hoitohenkilökunnalle sekä sisällöllisesti että visuaalisesti päivitetty perehdytysopas, jonka avulla he voivat perehtyä palvelukeskuksen käytänteisiin ja työntekijöiden työnkuvaan sekä perehdyttää uusia työntekijöitä työympäristöön.
Tarve perehdytysoppaan päivittämiseen nousi palvelukeskus Harjukodin esimieheltä. Aikaisemmin käytössä ollut perehdytysopas ei ollut enää ajan tasalla, koska palvelukeskusta oli laajennettu. Nyt organisaatio tarjoaa palveluita 52 asukkaalle entisen 22 sijaan. Kiinnostuimme aiheesta ja päätimme yhdessä Harjukodin esimiehen kanssa, että teemme perehdytysoppaan palvelukeskuksen hoitohenkilökunnalle. Kiinnostusta lisäsi myös se, että perehdytysopasta tarvittiin oikeasti kasvaneen henkilökuntamäärän ja muuttuneen toiminnan vuoksi.
Perehdytysopas on tärkeä apuväline niin perehdyttäjälle kuin uudelle työntekijälle ja opiskelijalle. Perehdyttäjän on helppo katsoa oppaasta perehdytettävät asiat uuden työntekijän tai opiskelijan tullessa taloon. Opas tukee uutta työntekijää ja opiskelijaa asioihin perehtymisessä, koska se voi antaa uutta tietoa työpaikan käytänteistä tai vahvistaa jo opittuja asioita. Perehdytysopas on tärkeä myös parhaillaan toimessa oleville työntekijöille, koska he voivat oppaan avulla päivittää tietojaan työpaikan käytänteiden muuttuessa.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla se, kuinka hyvin perehdytysopas on otettu käyttöön Harjukodilla ja onko se vastannut palvelukeskuksen tarpeita.
Tarve perehdytysoppaan päivittämiseen nousi palvelukeskus Harjukodin esimieheltä. Aikaisemmin käytössä ollut perehdytysopas ei ollut enää ajan tasalla, koska palvelukeskusta oli laajennettu. Nyt organisaatio tarjoaa palveluita 52 asukkaalle entisen 22 sijaan. Kiinnostuimme aiheesta ja päätimme yhdessä Harjukodin esimiehen kanssa, että teemme perehdytysoppaan palvelukeskuksen hoitohenkilökunnalle. Kiinnostusta lisäsi myös se, että perehdytysopasta tarvittiin oikeasti kasvaneen henkilökuntamäärän ja muuttuneen toiminnan vuoksi.
Perehdytysopas on tärkeä apuväline niin perehdyttäjälle kuin uudelle työntekijälle ja opiskelijalle. Perehdyttäjän on helppo katsoa oppaasta perehdytettävät asiat uuden työntekijän tai opiskelijan tullessa taloon. Opas tukee uutta työntekijää ja opiskelijaa asioihin perehtymisessä, koska se voi antaa uutta tietoa työpaikan käytänteistä tai vahvistaa jo opittuja asioita. Perehdytysopas on tärkeä myös parhaillaan toimessa oleville työntekijöille, koska he voivat oppaan avulla päivittää tietojaan työpaikan käytänteiden muuttuessa.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla se, kuinka hyvin perehdytysopas on otettu käyttöön Harjukodilla ja onko se vastannut palvelukeskuksen tarpeita.