Ryhmämuotoinen toiminta nuorten tunnetaitojen harjoittelun tukena
Laurila, Marja; Vanamo, Pirita (2016)
Laurila, Marja
Vanamo, Pirita
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090814121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090814121
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, miten ryhmämuotoinen toiminta tukee nuorta tunnetaitojen harjoittelussa. Tätä varten perehdyimme aihepiiriin liittyvään teoriatietoon sekä toteutimme nuorille tunnetaitoryhmän, jota havainnoimme osallistuvan havainnoinnin keinoin kuuden ryhmätapaamisen aikana. Työn teoriaosuus käsittelee tunteita, ryhmää, ryhmän terapeuttisia tekijöitä sekä ryhmän ohjaajuutta. Yhteistyökumppaninamme toimi Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin nuorten psykiatrinen yksikkö.
Tavoitteenamme oli vastata opinnäytetyön tehtävään eli kuvata, millaista tukea nuoret saavat ryhmästä tunnetaitojen harjoitteluun. Pääasiallisena aineistonkeruumenetelmänä hyödynsimme havainnointia, mutta keräsimme myös ryhmään osallistuvilta nuorilta suullista sekä kirjallista palautetta. Havainnoinnin tukena hyödynsimme teoriatiedon pohjalta koostamaamme havainnointirunkoa, joka sisälsi aiheemme kannalta merkittävät teemat. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Havaintojemme perusteella ryhmä tuki nuorta tunteiden tunnistamisessa, ilmaisemisessa sekä käsittelemisessä. Osa nuorista koki saaneensa ryhmässä vertaistukea, ja ryhmä toimi peilinä nuoren vuorovaikutukselle ja toiminnalle. Ryhmässä esiintyi vähän ryhmän terapeuttisia tekijöitä, mutta niistä kuitenkin ilmenivät tiedon jakaminen, universaalius sekä ryhmäkoheesio. Terapeuttisten tekijöiden vähäinen ilmeneminen saattoi johtua ryhmätapaamisten määrän vähyydestä sekä nuorten ryhmän hitaasta kehittymisprosessista. Havaintojemme perusteella erityisesti ryhmän ohjaajan rooli tunnetaitojen harjoittelun tukena korostui merkittävästi. Jatkossa voisi vertailun vuoksi selvittää, millaista tukea aikuiset saavat ryhmästä tunnetaitojen harjoitteluun sekä millaisia piirteitä ryhmästä nousisi esille, jos ryhmätapaamisia olisi enemmän.
Tavoitteenamme oli vastata opinnäytetyön tehtävään eli kuvata, millaista tukea nuoret saavat ryhmästä tunnetaitojen harjoitteluun. Pääasiallisena aineistonkeruumenetelmänä hyödynsimme havainnointia, mutta keräsimme myös ryhmään osallistuvilta nuorilta suullista sekä kirjallista palautetta. Havainnoinnin tukena hyödynsimme teoriatiedon pohjalta koostamaamme havainnointirunkoa, joka sisälsi aiheemme kannalta merkittävät teemat. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Havaintojemme perusteella ryhmä tuki nuorta tunteiden tunnistamisessa, ilmaisemisessa sekä käsittelemisessä. Osa nuorista koki saaneensa ryhmässä vertaistukea, ja ryhmä toimi peilinä nuoren vuorovaikutukselle ja toiminnalle. Ryhmässä esiintyi vähän ryhmän terapeuttisia tekijöitä, mutta niistä kuitenkin ilmenivät tiedon jakaminen, universaalius sekä ryhmäkoheesio. Terapeuttisten tekijöiden vähäinen ilmeneminen saattoi johtua ryhmätapaamisten määrän vähyydestä sekä nuorten ryhmän hitaasta kehittymisprosessista. Havaintojemme perusteella erityisesti ryhmän ohjaajan rooli tunnetaitojen harjoittelun tukena korostui merkittävästi. Jatkossa voisi vertailun vuoksi selvittää, millaista tukea aikuiset saavat ryhmästä tunnetaitojen harjoitteluun sekä millaisia piirteitä ryhmästä nousisi esille, jos ryhmätapaamisia olisi enemmän.