Yritys X:n markkinoinnin kehittäminen sosiaalisessa mediassa
Meriläinen, Mari (2016)
Meriläinen, Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090814108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090814108
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ketjukahvilan markkinointia sosiaalisessa mediassa. Markkinoinnin kehittämisen kannalta katsottiin parhaaksi ratkaisuksi luoda kehitysehdotuksia sosiaalisen median käyttöön. Tavoitteena on saada sosiaalinen media tueksi asiakaspalveluun ja etenkin löytää ratkaisu, miten kohdeyrityksen Facebook-toimintaa saataisiin tehostettua.
Opinnäytetyön keskeinen viitekehys muodostuu sosiaalisesta mediasta, markkinoinnista sosiaalisessa mediassa sekä markkinointiviestinnästä. Viitekehyksestä on apua hahmotettaessa sosiaalisen median toimintaa, sekä kuinka esimerkiksi yrityksen toimintaa sosiaalisessa mediassa voidaan mitata.
Materiaalin keräämiseen käytettiin avuksi kolmea menetelmää, haastattelua, SWOT-analyysia ja benchmarkingia. Haastatteluilla saatiin vastauksia kuluttajien käyttäytymiseen sosiaalisessa mediassa sekä mitä he sosiaalisen median kanavilta toivovat. SWOT-analyysin avulla luotiin nykytila-analyysi kohdeyrityksen tämänhetkisestä sosiaalisesta mediasta. Benchmarkingin avulla laadittiin vertailuanalyysi kilpailijoiden sosiaalisen median kanaviin tutustumalla.
Opinnäytetyö osoitti, että sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin tärkeimpiä tekijöitä on aktiivisuus, sosiaalisuus ja sisällön laatu. Kuluttajat käyttävät sosiaalisen median palveluita monipuolisesti, mutta tärkeimmiksi palveluiksi nousivat selkeästi Facebook ja Instagram. Tutkimustulosten mukaan, sosiaalisessa mediassa halutaan seurata sellaista sisältöä, josta on itselle hyötyä. Sosiaalisessa mediassa pitää nousta muiden hyvää sisältöä tuottavien ohi, jotta yritys erottuu edukseen. Siksi onkin tärkeää tuntea oma kohderyhmä, kenelle sosiaalisessa mediassa pyrkii viestimään.
Sosiaalisen median etuna markkinoinnissa nähdään sen vuorovaikutusmahdollisuus. Kuluttajien ja yritysten välinen kommunikaatio on nykyään helpompaa kuin aiemmin sosiaalisen median ansiosta. Vuorovaikutusta onkin hyödynnettävä yrityksen markkinoinnissa sosiaalisessa mediassa.
Kohdeyritys on tiedostanut sosiaalisen median tärkeyden markkinoinnissa. Kehitettävinä asioina nähtiin sisällön selkeämpi suunnittelu ja sisällön yhtenäistäminen niin, että yrityksen sosiaalisen median kanavia selatessa tulee selkeä tunne, että kanavat kuuluvat kohdeyritykselle. Selkeyttä luotiin myös siihen, kuinka viestitään, kun kyseessä on ketjuyritys, näin sosiaalisen median kanavissa saadaan otettua tehostetusti huomioon yrityksen kaikki toimipisteet.
Kehitysehdotuksia ei ole vielä ehditty ottamaan yrityksessä käyttöön, joten ei osata vielä sanoa ovatko ne tuottaneet toivottua tulosta ja miten ne koettiin käytännössä.
Opinnäytetyön keskeinen viitekehys muodostuu sosiaalisesta mediasta, markkinoinnista sosiaalisessa mediassa sekä markkinointiviestinnästä. Viitekehyksestä on apua hahmotettaessa sosiaalisen median toimintaa, sekä kuinka esimerkiksi yrityksen toimintaa sosiaalisessa mediassa voidaan mitata.
Materiaalin keräämiseen käytettiin avuksi kolmea menetelmää, haastattelua, SWOT-analyysia ja benchmarkingia. Haastatteluilla saatiin vastauksia kuluttajien käyttäytymiseen sosiaalisessa mediassa sekä mitä he sosiaalisen median kanavilta toivovat. SWOT-analyysin avulla luotiin nykytila-analyysi kohdeyrityksen tämänhetkisestä sosiaalisesta mediasta. Benchmarkingin avulla laadittiin vertailuanalyysi kilpailijoiden sosiaalisen median kanaviin tutustumalla.
Opinnäytetyö osoitti, että sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin tärkeimpiä tekijöitä on aktiivisuus, sosiaalisuus ja sisällön laatu. Kuluttajat käyttävät sosiaalisen median palveluita monipuolisesti, mutta tärkeimmiksi palveluiksi nousivat selkeästi Facebook ja Instagram. Tutkimustulosten mukaan, sosiaalisessa mediassa halutaan seurata sellaista sisältöä, josta on itselle hyötyä. Sosiaalisessa mediassa pitää nousta muiden hyvää sisältöä tuottavien ohi, jotta yritys erottuu edukseen. Siksi onkin tärkeää tuntea oma kohderyhmä, kenelle sosiaalisessa mediassa pyrkii viestimään.
Sosiaalisen median etuna markkinoinnissa nähdään sen vuorovaikutusmahdollisuus. Kuluttajien ja yritysten välinen kommunikaatio on nykyään helpompaa kuin aiemmin sosiaalisen median ansiosta. Vuorovaikutusta onkin hyödynnettävä yrityksen markkinoinnissa sosiaalisessa mediassa.
Kohdeyritys on tiedostanut sosiaalisen median tärkeyden markkinoinnissa. Kehitettävinä asioina nähtiin sisällön selkeämpi suunnittelu ja sisällön yhtenäistäminen niin, että yrityksen sosiaalisen median kanavia selatessa tulee selkeä tunne, että kanavat kuuluvat kohdeyritykselle. Selkeyttä luotiin myös siihen, kuinka viestitään, kun kyseessä on ketjuyritys, näin sosiaalisen median kanavissa saadaan otettua tehostetusti huomioon yrityksen kaikki toimipisteet.
Kehitysehdotuksia ei ole vielä ehditty ottamaan yrityksessä käyttöön, joten ei osata vielä sanoa ovatko ne tuottaneet toivottua tulosta ja miten ne koettiin käytännössä.