"Ihminen ihmiselle" : Lastentarhanopettajien sekä maahanmuuttajaperheiden vanhempien kokemuksia monikulttuurisesta varhaiskasvatuksesta
Vottonen, Piia; Köpman, Eveliina; Hyrkäs, Kristiina; Siitonen, Minttu (2016)
Lataukset:
Vottonen, Piia
Köpman, Eveliina
Hyrkäs, Kristiina
Siitonen, Minttu
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090614058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090614058
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää Kemissä toimivien lastentarhanopettajien näkemyksiä monikulttuurisen varhaiskasvatuksen toteuttamisesta. Toinen tavoitteemme oli ottaa selvää varhaiskasvatuksen asiakkaina toimivien maahanmuuttajavanhempien kokemuksia varhaiskasvatuksen asiakkuudesta. Työmme tarkoitus oli kartoittaa niitä asioita, joihin maahanmuuttajaperheiden vanhempien kanssa työskennellessä tulisi kiinnittää huomioita. Ajatuksenamme oli saada sekä lastentarhanopettajien että vanhempien äänet kuuluviin. Aiheen ajankohtaisuuden vuoksi työmme on merkityksellinen sekä varhaiskasvatuksen ammattilaista puhutteleva. Maahanmuuttajavanhemmilta saadut kokemukset voivat toimia ohjenuorina työntekijöiden toteuttaessa monikulttuurista varhaiskasvatusta.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen työ. Toteutimme aineistonkeruun puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Aineistonkeruumenetelmään päädyimme sen keskustelevan luonteen vuoksi. Lisäksi koimme kyseisen menetelmän työmme kannalta luotettavimmaksi haastateltavien näkökulmia ajatellen. Keräsimme aineiston lastentarhanopettajilta sekä maahanmuuttajavanhemmilta. Analysoimme saadun aineiston teemahaastattelussa läpikäytyjen teemojen mukaisesti. Teoreettinen viitekehyksemme muodostui siten, että perehdyimme työmme kannalta oleellisiin lakeihin sekä kirja- ja internetlähteisiin liittyen monikulttuuriseen varhaiskasvatukseen. Otimme selvää erilaisista ohjeistuksista sekä suosituksista, joita varhaiskasvatuksen ammattihenkilöstöä varten on laadittu. Lisäksi saimme maahanmuuttajakoordinaattorin haastattelusta ajankohtaista tietoa Kemin monikulttuurisesta varhaiskasvatuksesta.
Työmme sisältää kahdet eri johtopäätökset, joissa tulkitsemme aineistoamme monipuolisesti. Opinnäytetyömme aineiston pohjalta voimme todeta, että haastattelemamme lastentarhanopettajat toteuttavat monikulttuurista varhaiskasvatusta valtakunnallisten ohjeistusten sekä suositusten mukaisesti. Varhaiskasvattajan rooli monikulttuurisessa lapsiryhmässä on merkittävä. Maahanmuuttajavanhemmat ovat olleet pääsääntöisesti tyytyväisiä Kemin varhaiskasvatuspalveluihin. Positiivisten näkemysten ohella vanhemmat toivat esille myös kokemiaan haasteita liittyen esimerkiksi kommunikoinnin vaikeuksiin työntekijöiden kanssa.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen työ. Toteutimme aineistonkeruun puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Aineistonkeruumenetelmään päädyimme sen keskustelevan luonteen vuoksi. Lisäksi koimme kyseisen menetelmän työmme kannalta luotettavimmaksi haastateltavien näkökulmia ajatellen. Keräsimme aineiston lastentarhanopettajilta sekä maahanmuuttajavanhemmilta. Analysoimme saadun aineiston teemahaastattelussa läpikäytyjen teemojen mukaisesti. Teoreettinen viitekehyksemme muodostui siten, että perehdyimme työmme kannalta oleellisiin lakeihin sekä kirja- ja internetlähteisiin liittyen monikulttuuriseen varhaiskasvatukseen. Otimme selvää erilaisista ohjeistuksista sekä suosituksista, joita varhaiskasvatuksen ammattihenkilöstöä varten on laadittu. Lisäksi saimme maahanmuuttajakoordinaattorin haastattelusta ajankohtaista tietoa Kemin monikulttuurisesta varhaiskasvatuksesta.
Työmme sisältää kahdet eri johtopäätökset, joissa tulkitsemme aineistoamme monipuolisesti. Opinnäytetyömme aineiston pohjalta voimme todeta, että haastattelemamme lastentarhanopettajat toteuttavat monikulttuurista varhaiskasvatusta valtakunnallisten ohjeistusten sekä suositusten mukaisesti. Varhaiskasvattajan rooli monikulttuurisessa lapsiryhmässä on merkittävä. Maahanmuuttajavanhemmat ovat olleet pääsääntöisesti tyytyväisiä Kemin varhaiskasvatuspalveluihin. Positiivisten näkemysten ohella vanhemmat toivat esille myös kokemiaan haasteita liittyen esimerkiksi kommunikoinnin vaikeuksiin työntekijöiden kanssa.