NoMa-hanke: luonnonkuitujen 3D-tulostamisen mahdollisuuksia
Siipola, Ville (2016)
Siipola, Ville
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082913871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016082913871
Tiivistelmä
3D-tulostusala on nopeasti kehittyvä ala. Sen ennustetaan kasvavan nopeasti, yksinkertaisten kotitulostimien halpenemisen ja teollisuuden sovellusten lisääntymisen myötä. Tiedon digitalisoitumisen ja palvelujen kehittymisen myötä 3D-tulostaminen sekä 3D-tulostettujen tavaroiden hankinta sekä kustomointi omien tarpeiden mukaan helpottuu alasta ja tekniikoista perehtymättömillekin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää TEKES:n vuosina 2015-2017 rahoittamassa, NoMa-hankkeessa tutkittavien luonnonkuitujen 3D-tulostamisen mahdollisuuksia 3D-tulostustekniikoiden, materiaalikehityksen, digitaalisen toimintaympäristön sekä niiden ympärille kehittyvän liiketoiminnan brändäämisen näkökulmista.
Luonnonkuitupohjaiset biokomposiitit ovat yksi kehittyvä osa-alue 3D-tulostusmateriaaleissa. Luonnonkuiduilla on mahdollista saavuttaa jäykkyyttä materiaaliin sekä luonnonmateriaalin, kuten puun kaltainen ulkonäkö ja tuntu valmistettavaan kappaleeseen, riippuen komposiittiin lisättävästä kuidusta ja määrästä. Yleisimmin 3D-tulostusmateriaaleissa käytetyt sideaineet ovat joko öljypohjaisia tai kasvipohjaisia polymeerejä. Luonnonkuitujen avulla on mahdollista parantaa kasvipohjaisten sideaineiden maatumista sekä vähentää öljypohjaisten sideaineiden kulutusta käyttämällä luonnonkuituja täyteaineena. Kiertotalouden kannalta luonnonkuitupohjaiset biokomposiittit ovat tällä hetkellä ongelmallisia, sillä luonnonkuidut vaikeuttavat uudelleen prosessointia.
Uuden luonnonkuitupohjaisen 3D-tulostusmateriaalin ja sen ympärille rakentuvan liiketoiminnan brändäämistä varten vertailtiin ja analysoitiin markkinoilla jo olevia biokomposiittimateriaalin valmistajia. Yritysten verkkosivustoihin ja sosiaalisen median kanaviin perustuvassa vertailussa havaittiin, että monilla yrityksillä, jotka valmistavat biokomposiittimateriaaleja, ympäristöystävällisyys ja erikoistuminen biomateriaaleihin olivat heikosti esillä brändin visioissa ja arvoissa. Monien vertailtujen yritysten visuaalinen ilme oli suunnattu lähinnä alan ammattilaisille. Luonnonkuitupohjaisten komposiittimateriaalien ympärille kehitettävän liiketoiminnan brändin tulisi viestiä selkeästi ja johdonmukaisesti ympäristömyönteisyydestä sekä olla helposti lähestyttävä jokaiselle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää TEKES:n vuosina 2015-2017 rahoittamassa, NoMa-hankkeessa tutkittavien luonnonkuitujen 3D-tulostamisen mahdollisuuksia 3D-tulostustekniikoiden, materiaalikehityksen, digitaalisen toimintaympäristön sekä niiden ympärille kehittyvän liiketoiminnan brändäämisen näkökulmista.
Luonnonkuitupohjaiset biokomposiitit ovat yksi kehittyvä osa-alue 3D-tulostusmateriaaleissa. Luonnonkuiduilla on mahdollista saavuttaa jäykkyyttä materiaaliin sekä luonnonmateriaalin, kuten puun kaltainen ulkonäkö ja tuntu valmistettavaan kappaleeseen, riippuen komposiittiin lisättävästä kuidusta ja määrästä. Yleisimmin 3D-tulostusmateriaaleissa käytetyt sideaineet ovat joko öljypohjaisia tai kasvipohjaisia polymeerejä. Luonnonkuitujen avulla on mahdollista parantaa kasvipohjaisten sideaineiden maatumista sekä vähentää öljypohjaisten sideaineiden kulutusta käyttämällä luonnonkuituja täyteaineena. Kiertotalouden kannalta luonnonkuitupohjaiset biokomposiittit ovat tällä hetkellä ongelmallisia, sillä luonnonkuidut vaikeuttavat uudelleen prosessointia.
Uuden luonnonkuitupohjaisen 3D-tulostusmateriaalin ja sen ympärille rakentuvan liiketoiminnan brändäämistä varten vertailtiin ja analysoitiin markkinoilla jo olevia biokomposiittimateriaalin valmistajia. Yritysten verkkosivustoihin ja sosiaalisen median kanaviin perustuvassa vertailussa havaittiin, että monilla yrityksillä, jotka valmistavat biokomposiittimateriaaleja, ympäristöystävällisyys ja erikoistuminen biomateriaaleihin olivat heikosti esillä brändin visioissa ja arvoissa. Monien vertailtujen yritysten visuaalinen ilme oli suunnattu lähinnä alan ammattilaisille. Luonnonkuitupohjaisten komposiittimateriaalien ympärille kehitettävän liiketoiminnan brändin tulisi viestiä selkeästi ja johdonmukaisesti ympäristömyönteisyydestä sekä olla helposti lähestyttävä jokaiselle.