Aistisäätelyn jäljillä, luentosarja aistisäätelyhäiriöstä
Teno, Maarit (2016)
Teno, Maarit
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016070413505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016070413505
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä keskityttiin aistisäätelyhäiriöön sensorisen integraation teorian kautta. Aistisäätelyhäiriö voi vaikeuttaa lapsen suoriutumista arkipäivän tilanteissa, joista lapsi haluaisi suoriutua tai joista hänen odotetaan suoriutuvan.
Opinnäytetyö sisältää teoriatietoon perustuvan raporttiosuuden ja tuotoksena luentosarjan Aistisäätelyn jäljillä –Luentosarja aistisäätelyhäiriöstä. Tarve luentosarjalle nousi Lahden kaupungin lasten toimintaterapeuteilta. Luentosarja on suunnattu lasten toimintaterapeuttien yhteistyökumppaneille. Luennot löytyvät Lahden kaupungin sisäisestä verkosta.
Luentosarjan kautta pyritään jakamaan työntekijöille tietoa, jota he voivat jakaa vanhemmille jo miettiessään aistisäätelyn vaikeuksia lapsella. Luentosarjaan tehtiin kolme osaa: Aistitiedon käsittely ja aistisäätely, Aistisäätelyhäiriö sekä Aistisäätelyhäiriö; keinoja arkeen ja lisätietoja.
Luentosarjan toteuttamiseksi selvitettiin mitä aistisäätely ja aistisäätelyhäiriö ovat, miten aistisäätelyhäiriö näkyy lapsen toiminnassa ja miten aistisäätelyn kehitystä voi tukea arjessa. Näihin kysymyksiin vastattiin kirjallisuuden ja tutkimustiedon perusteella opinnäytetyön raportointiosassa. Lisäksi raportointiosuudessa käsiteltiin myös sensorisen integraation teoriaa ja aistitiedon käsittelyn häiriötä.
Opinnäytetyö sisältää teoriatietoon perustuvan raporttiosuuden ja tuotoksena luentosarjan Aistisäätelyn jäljillä –Luentosarja aistisäätelyhäiriöstä. Tarve luentosarjalle nousi Lahden kaupungin lasten toimintaterapeuteilta. Luentosarja on suunnattu lasten toimintaterapeuttien yhteistyökumppaneille. Luennot löytyvät Lahden kaupungin sisäisestä verkosta.
Luentosarjan kautta pyritään jakamaan työntekijöille tietoa, jota he voivat jakaa vanhemmille jo miettiessään aistisäätelyn vaikeuksia lapsella. Luentosarjaan tehtiin kolme osaa: Aistitiedon käsittely ja aistisäätely, Aistisäätelyhäiriö sekä Aistisäätelyhäiriö; keinoja arkeen ja lisätietoja.
Luentosarjan toteuttamiseksi selvitettiin mitä aistisäätely ja aistisäätelyhäiriö ovat, miten aistisäätelyhäiriö näkyy lapsen toiminnassa ja miten aistisäätelyn kehitystä voi tukea arjessa. Näihin kysymyksiin vastattiin kirjallisuuden ja tutkimustiedon perusteella opinnäytetyön raportointiosassa. Lisäksi raportointiosuudessa käsiteltiin myös sensorisen integraation teoriaa ja aistitiedon käsittelyn häiriötä.