Uudistuvaa opettajuutta etsimässä
Editoija
Erkamo, Matti
Haapa, Sari
Kukkonen, Maija-Leena
Lepistö, Lilja
Pulli, Minna
Rinne, Tarja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2006
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016070113467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016070113467
Tiivistelmä
Learning by Developing (LbD) eli tutkiva oppiminen kehittämishankkeissa on oppimismalli, jonka ytimen muodostaa tutkivan oppimisen kehä. LbD:ssa oppiminen on tiedon rakentamista ja se muistuttaa tutkimusprosessia. Oppimisessa on keskeistä tutkitun tiedon käyttö, jaettu asiantuntijuus ja uuden luominen. LbD edellyttää oppijoilta aktiivista osallistumista ja sitoutumista tutkittavaan aiheeseen.
Kirja syntyi Laurea-ammattikorkeakoulun opettajille suunnatun Uudistuva opettajuus -koulutuksen tuloksena ja se on suunnattu ammattikorkeakoulujen opettajille sekä muille kehittämishankkeissa oppimisesta kiinnostuneille. Kirja alkaa Laureassa kehitetyn pedagogisen ajattelun kuvauksesta. Kirjan toisessa luvussa opettajat kirjoittavat kokemuksistaan LbD:n soveltamisesta kehittämishankkeissa. Kolmannessa luvussa ryhmä opettajia kuvaa opettajuutensa muutosta koulutuksen aikana.
Kirja syntyi Laurea-ammattikorkeakoulun opettajille suunnatun Uudistuva opettajuus -koulutuksen tuloksena ja se on suunnattu ammattikorkeakoulujen opettajille sekä muille kehittämishankkeissa oppimisesta kiinnostuneille. Kirja alkaa Laureassa kehitetyn pedagogisen ajattelun kuvauksesta. Kirjan toisessa luvussa opettajat kirjoittavat kokemuksistaan LbD:n soveltamisesta kehittämishankkeissa. Kolmannessa luvussa ryhmä opettajia kuvaa opettajuutensa muutosta koulutuksen aikana.