Tutkiva oppiminen integratiivisissa oppimisympäristöissä, BarLaurea ja REDLabs
Fränti, Maarit; Pirinen, Rauno (2005)
Fränti, Maarit
Pirinen, Rauno
Laurea-ammattikorkeakoulu
2005
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016070113454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016070113454
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulutuksen kehittäminen on haastava ja moniulotteinen tehtävä. Uuden ammattikorkeakoululain mukaan kokonaistehtävään sisältyy kolme keskeistä tehtävää: opetus, tutkimus- ja kehitystyö sekä aluekehitystyö. Näitä tehtävien toteuttamiseksi ja kehittämiseksi Laurea-ammattikorkeakoulussa on luotu konseptio, integratiiviset oppimisympäristöt joista BarLaurea ja REDLabs ovat ensimmäiset ja olleet toiminnassa neljä vuotta.
Julkaisussa kuvataan konseption syntyminen sen perusteet, argumentointi ja saavutetut tulokset. Aluekehityksestä on tullut kehittämisen lähtökohta, aluekehitystehtävä rikastaa oppimista. Alalla tarvittavien kompetenssien ja teknologioiden ennakoiva tarkastelu aiheuttaa positiivista oppisisältöjen uudistamisen painetta oppimisympäristöihin ja opintosuunnitelmien teemojen toteututuksiin. Teemojen rikastuminen ja dynaaminen sisällönmuodostus periytyy alan kehittämisen lähtökohdista rikastuttava, motivoiva ja innostava työyhteisö on syntynyt.
Innovatiivinen pedagogiikka on vielä kehityksensä alkutaipaleella, opiskelijat arvioivat prosessinomaisesti omaa oppimistaan ja ottavat vastuun sen tuloksista. Opettajien rooli oppimisprosessissa muuttuu. Opiskelijoiden näkemysten mukaan pedagogiikka on toimivaa, mikä osoittaa periaatteiden välittyneen käytännön työhön. Toimivuus näkyy myös opiskelijoiden innostuneisuutena ja motivoituneisuutena. Ne ovat luovan ja sitoutuneen toiminnan tunnusmerkkejä.
Tutkivat ja kehittävät opettajat ovat oman tiedonalansa eksperttejä, ymmärtävät opiskelijoiden oppimisesta ja niistä uusista työelämän vaatimuksista jota valmistuvat asiantuntijat tarvitsevat. He ovat muutoskykyisiä tiedonalallaan ja osaavat vastata oppisisällöissä valmistuvien asiantuntijoiden tarpeisiin ja ovat viimeisimmän tiedon virittämiä, alati kehittävät expertiyttään integroiden oppimisensa innostuneina opiskelijoiden oppimisesta.
Vaikuttavuuksista tärkeimpiä ovat motivaatio, erityisesti sisäisen motivaation muutokset,oppiminen, palaute, alan ja alueen kehittyminen, sosiaalisten käytänteiden kehittyminen, uskon ja luottamuksen lisääntyminen omiin mahdollisuuksiin ja kykyihin, ahkeruuden arvon lisääntyminen ja työn mielekkyys ja henki.
BarLaurea ja REDLabs vaikuttivat merkittävästi siihen, että Laurea valittiin sekä aluekehitysvaikutuksen huippuyksiköksi 2003 että koulutuksen laatuyksiköksi 2005. BarLaurea ja REDLabs ovat pystyneet kehittämään ja löytämään uusia ja toimivia menetelmiä ja käytänteitä ammatillisen kasvun tukemiseen.
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon tavoitteena on tuottaa uutta työelämässä tarvittavaa osaamista tiedon tai toimialan käytäntöjen kehittämiseen, koordinointiin sekä menetelmällisyyteen.
Integratiiviset oppimisympäristöt ja komplementaarinen toimintamalli mahdollistavat asiantuntijuuden syventämisen ja laajentamisen toteuttamisen hyvin erilaisten tarpeiden ja tavoitteiden pohjalta. Integratiivisilla oppimisympäristöillä tulee olemaan merkittävä rooli tässä toteutuksessa.
Julkaisussa kuvataan konseption syntyminen sen perusteet, argumentointi ja saavutetut tulokset. Aluekehityksestä on tullut kehittämisen lähtökohta, aluekehitystehtävä rikastaa oppimista. Alalla tarvittavien kompetenssien ja teknologioiden ennakoiva tarkastelu aiheuttaa positiivista oppisisältöjen uudistamisen painetta oppimisympäristöihin ja opintosuunnitelmien teemojen toteututuksiin. Teemojen rikastuminen ja dynaaminen sisällönmuodostus periytyy alan kehittämisen lähtökohdista rikastuttava, motivoiva ja innostava työyhteisö on syntynyt.
Innovatiivinen pedagogiikka on vielä kehityksensä alkutaipaleella, opiskelijat arvioivat prosessinomaisesti omaa oppimistaan ja ottavat vastuun sen tuloksista. Opettajien rooli oppimisprosessissa muuttuu. Opiskelijoiden näkemysten mukaan pedagogiikka on toimivaa, mikä osoittaa periaatteiden välittyneen käytännön työhön. Toimivuus näkyy myös opiskelijoiden innostuneisuutena ja motivoituneisuutena. Ne ovat luovan ja sitoutuneen toiminnan tunnusmerkkejä.
Tutkivat ja kehittävät opettajat ovat oman tiedonalansa eksperttejä, ymmärtävät opiskelijoiden oppimisesta ja niistä uusista työelämän vaatimuksista jota valmistuvat asiantuntijat tarvitsevat. He ovat muutoskykyisiä tiedonalallaan ja osaavat vastata oppisisällöissä valmistuvien asiantuntijoiden tarpeisiin ja ovat viimeisimmän tiedon virittämiä, alati kehittävät expertiyttään integroiden oppimisensa innostuneina opiskelijoiden oppimisesta.
Vaikuttavuuksista tärkeimpiä ovat motivaatio, erityisesti sisäisen motivaation muutokset,oppiminen, palaute, alan ja alueen kehittyminen, sosiaalisten käytänteiden kehittyminen, uskon ja luottamuksen lisääntyminen omiin mahdollisuuksiin ja kykyihin, ahkeruuden arvon lisääntyminen ja työn mielekkyys ja henki.
BarLaurea ja REDLabs vaikuttivat merkittävästi siihen, että Laurea valittiin sekä aluekehitysvaikutuksen huippuyksiköksi 2003 että koulutuksen laatuyksiköksi 2005. BarLaurea ja REDLabs ovat pystyneet kehittämään ja löytämään uusia ja toimivia menetelmiä ja käytänteitä ammatillisen kasvun tukemiseen.
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon tavoitteena on tuottaa uutta työelämässä tarvittavaa osaamista tiedon tai toimialan käytäntöjen kehittämiseen, koordinointiin sekä menetelmällisyyteen.
Integratiiviset oppimisympäristöt ja komplementaarinen toimintamalli mahdollistavat asiantuntijuuden syventämisen ja laajentamisen toteuttamisen hyvin erilaisten tarpeiden ja tavoitteiden pohjalta. Integratiivisilla oppimisympäristöillä tulee olemaan merkittävä rooli tässä toteutuksessa.