Osaamiskartoitus osaamisen johtamisen kehittämisen työvälineenä
Teppo, Anu (2016)
Teppo, Anu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312834
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten osaamiskartoitus soveltuu osaamisen joh-tamisen kehittämisvälineeksi ja miten siitä saatua tietoa voidaan käyttää osaamisen ke-hittämisessä. Tässä opinnäytetyössä etsittiin vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1. Millä tasolla opettajien yleis- ja ammatillinen osaaminen on verrattuna tulevaisuuden osaamistarpeisiin? 2. Miten Forssan ammatti-instituutin ohjaus- ja opetushenkilöstön osaaminen vastaa tulevaisuuden osaamisvaatimuksia? ja 3. Minkälaisia koulutustarpeita on nähtävissä, jotta ohjaus- ja opetushenkilöstön osaaminen vastaisi tulevaisuuden osaamisvaatimuksia?
Tutkimuksessa toteutettiin ohjaus- ja opetushenkilöstön osaamiskartoitus Webropol-kyselyohjelmalla ja haastateltiin osaamisen johtamisesta vastuussa olevat viisi esimiestä. Kyselyyn vastasi 68 henkilöä vastausprosentin ollessa 85.
Osaamiskartoitus koettiin hyödylliseksi oman osaamisen arvioinniksi mutta myös keskus-telun avaamiseksi esimiesten kanssa. Organisaatiossa osaamiskartoituksen tulokset on otettu käyttöön organisaation yhteiskoulutusten suunnittelussa mutta myös sijaisjärjes-telyissä. Osaamiskartoituksien tuloksia hyödynnetään kehityskeskusteluissa ja sen yh-teydessä tehtävässä henkilökohtaisessa kehittymissuunnitelmassa. Osaamiskartoituksen tuloksien perusteella on järjestetty ja tullaan järjestämään koulutuksia mm. tietoteknisiin valmiuksiin, työelämäyhteistyöhön, monikulttuurisuuden ymmärtämiseen, erityisope-tukseen ja kouluturvallisuuden osa-alueisiin.
Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää vastaavanlaisissa oppilaitoksissa sellaisinaan, tai osaa-miskartoitusta voi muuttaa omaan organisaatioon sopivaksi koulutusasteesta riippumatta.
Tutkimuksessa toteutettiin ohjaus- ja opetushenkilöstön osaamiskartoitus Webropol-kyselyohjelmalla ja haastateltiin osaamisen johtamisesta vastuussa olevat viisi esimiestä. Kyselyyn vastasi 68 henkilöä vastausprosentin ollessa 85.
Osaamiskartoitus koettiin hyödylliseksi oman osaamisen arvioinniksi mutta myös keskus-telun avaamiseksi esimiesten kanssa. Organisaatiossa osaamiskartoituksen tulokset on otettu käyttöön organisaation yhteiskoulutusten suunnittelussa mutta myös sijaisjärjes-telyissä. Osaamiskartoituksien tuloksia hyödynnetään kehityskeskusteluissa ja sen yh-teydessä tehtävässä henkilökohtaisessa kehittymissuunnitelmassa. Osaamiskartoituksen tuloksien perusteella on järjestetty ja tullaan järjestämään koulutuksia mm. tietoteknisiin valmiuksiin, työelämäyhteistyöhön, monikulttuurisuuden ymmärtämiseen, erityisope-tukseen ja kouluturvallisuuden osa-alueisiin.
Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää vastaavanlaisissa oppilaitoksissa sellaisinaan, tai osaa-miskartoitusta voi muuttaa omaan organisaatioon sopivaksi koulutusasteesta riippumatta.