Asiakastyytyväisyystutkimus
Huolman, Tiina (2007)
Huolman, Tiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä Helsinki International FIM Horse Show -tapahtumasta 2006 ja selvittää myös asiakkaiden mielipidettä tapahtuman asemasta suhteessa muihin alan tapahtumiin. Tarkoituksena oli tuottaa vertailukelpoista tietoa toimeksiantajan käyttöön. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona BCM Scanhorse Oy Ab Ltd:lle. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee palveluajattelumallia, johon perustuen on käsitelty asiakastyytyväisyyttä, palvelun laatua, kuluttajakäyttäytymistä, tapahtumamatkailua ja tapahtuman palvelupakettia Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Se suoritettiin lomakehaastatteluna Helsinki International FIM Horse Show - tapahtuman aikana 19.-22.10.2006. Haastattelussa käytetty lomake koostui sekä strukturoiduista että avoimista kysymyksistä. Lomake koostui kuudesta osiosta, jotka olivat näytös, Horse Expo, tapahtuma kokonaisuutena, ravintolapalvelut, muut tapahtumat ja taustatiedot. Strukturoiduissa kysymyksissä käytettiin Likertin neliportaista asteikkoa ja osa kysymyksistä oli monivalintakysymyksiä. Avointen kysymysten avulla vastaajat saivat mahdollisuuden syventää mielipidettään ja antaa kehitysehdotuksia tapahtumalle. Tutkimuksesta saadut tulokset osoittivat, että asiakkaat olivat tyytyväisiä tapahtumaan, mutta tapahtumanjärjestäjän tulee kehittää tapahtumaa edelleen ja tuoda vuosittain vaihtelua ohjelmasisältöön. Asema kilpailijoihin nähden on hyvä, sillä tapahtuma on suurin alan ratsastusurheilutapahtuma. Kilpailijoista viihteelliset tapahtumat kiinnostavat asiakkaita vähiten. Tutkimuksen avulla toimeksiantaja saa jatkuvuutta asiakastyytyväisyyden tutkimiseen ja pystyy hyödyntämään tutkimustuloksia tapahtuman kehittämisessä.