Asiakaskokemuksen johtaminen asiantuntijapalveluissa : Case: Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy
Ritala, Tytti (2016)
Ritala, Tytti
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061112742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061112742
Tiivistelmä
Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy nosti sykähdyttävän asiakaskokemuksen luomisen osaksi strategiaansa keväällä 2016. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ideoita LADECin perustamis-ja kehittämisneuvonnan palveluprosessin kehittämiseen.
Työssä pohdittiin kuinka asiakaskokemusta voidaan johtaa ja parantaa asiantuntijapalveluissa ja kuinka asiakkaan kokema arvo muodostuu. Lisäksi pohdittiin kuinka asiakaskantaa segmentoimalla ja asiakkaan kannattavuutta arviomalla resursseja voitaisiin ohjata asiakaslähtöisemmin ja sitä kautta maksimoida asiakkaan palvelusta saama hyöty. Kehittämistyössä käytettiin osallistavan kehittämisen menetelmää LADECin henkilöstölle järjestetyn työpajan muodossa, jossa mallinnettiin perustamis- ja kehittämisneuvonnan palveluprosessi. Asiakasnäkökulma tuotiin kehittämisen tueksi analysoimalla LADECin asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksia. Näkökulmaa prosessin kehittämiseen haettiin lean- ja agile-ajattelusta.
Työssä havaittiin, että sykähdyttävän asiakaskokemuksen muodostuminen edellyttää asiakkaiden odotusten ylittämistä ja tunteiden herättämistä. Asiakkaan kokemusta voidaan johtaa ja parantaa kiinnittämällä huomiota palveluprosessin palvelupolun avainkohtaamisiin ja niiden mutkattomuuteen ja sujuvuuteen. Asiakaskokemuksen johtamisessa, parantamisessa ja sitä kautta arvon tuotossa asiakkaalle oli käytännössä kyse toimintatapojen uudistamisesta, prosessien paikalleen laittamisesta, turhien toimenpiteiden poistamisesta ja prosessin systemaattisesta kehittämisestä.
Ideoita käytäntöön soveltamalla, osana LADECin operatiivista toimintaa voidaan mahdollistaa asiakaskokemuksen parantaminen ja asiakkaalle sykähdyttävän asiakaskokemuksen luominen.
Työssä pohdittiin kuinka asiakaskokemusta voidaan johtaa ja parantaa asiantuntijapalveluissa ja kuinka asiakkaan kokema arvo muodostuu. Lisäksi pohdittiin kuinka asiakaskantaa segmentoimalla ja asiakkaan kannattavuutta arviomalla resursseja voitaisiin ohjata asiakaslähtöisemmin ja sitä kautta maksimoida asiakkaan palvelusta saama hyöty. Kehittämistyössä käytettiin osallistavan kehittämisen menetelmää LADECin henkilöstölle järjestetyn työpajan muodossa, jossa mallinnettiin perustamis- ja kehittämisneuvonnan palveluprosessi. Asiakasnäkökulma tuotiin kehittämisen tueksi analysoimalla LADECin asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksia. Näkökulmaa prosessin kehittämiseen haettiin lean- ja agile-ajattelusta.
Työssä havaittiin, että sykähdyttävän asiakaskokemuksen muodostuminen edellyttää asiakkaiden odotusten ylittämistä ja tunteiden herättämistä. Asiakkaan kokemusta voidaan johtaa ja parantaa kiinnittämällä huomiota palveluprosessin palvelupolun avainkohtaamisiin ja niiden mutkattomuuteen ja sujuvuuteen. Asiakaskokemuksen johtamisessa, parantamisessa ja sitä kautta arvon tuotossa asiakkaalle oli käytännössä kyse toimintatapojen uudistamisesta, prosessien paikalleen laittamisesta, turhien toimenpiteiden poistamisesta ja prosessin systemaattisesta kehittämisestä.
Ideoita käytäntöön soveltamalla, osana LADECin operatiivista toimintaa voidaan mahdollistaa asiakaskokemuksen parantaminen ja asiakkaalle sykähdyttävän asiakaskokemuksen luominen.