Perehdyttäminen hotellin vastaanotossa
Suominen, Anne-Maria (2006)
Suominen, Anne-Maria
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee perehdyttämistä hotellin vastaanotossa. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Alex Park Lahti Oy. Yritys harjoittaa Lahdessa majoitus- ja ravintolatoimintaa nimellä Alex Park Hotel. Opinnäytetyön toiminnallisena osana on tehty tulokkaan tietopaketti Alex Park Hotelin vastaanottoon. Työn pääasiallisena kohderyhmänä ovat hotellin vastaanottoon tulevat työharjoittelijat, työssäoppijat ja uudet työntekijät.Teoriaosassa käsitellään perusteita perehdyttämiselle turvallisuus-, laatu-, lainsäädäntö- ja koulutusnäkökulmista. Lisäksi työssä perehdytään hotellin toimintaympäristöön sekä perehdyttämiseen ja työnopastukseen hotellin vastaanotossa. Tulokkaan tietopakettiin on koottu tietoa koko yrityksestä, sen palveluista ja tuotteista, henkilökuntainfoa sekä oleellisia asioita, joita vastaanotossa työskentelevän on tiedettävä. Tietopaketti on koottu kansioon, jota säilytetään Alex Park Hotelin vastaanotossa henkilökunnan saatavilla. Tarkoitus on, että vastaanottoon tuleva tulokas perehtyy siihen ensimmäisinä työpäivinään. Tietopaketin yhtenä tavoitteena on toimia yrityksessä perehdyttämisen apuvälineenä.Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että perehdyttäminen on tärkeä prosessi työpaikoilla. Se edesauttaa uutta työntekijää sopeutumaan uuteen työyhteisöön sekä tulemaan yhteisön toimivaksi jäseneksi. Päävastuu perehdyttämisestä on esimiehellä, jonka on tarjottava perehdytettävälle heti alusta alkaen oikeita työvälineitä ja -menetelmiä. Perehdyttäminen vaikuttaa osaltaan yrityksen laatuun, tehokkuuteen, työturvallisuuteen, ilmapiiriin, kustannuksiin sekä työntekijöiden vaihtuvuuteen.