Epävarman oppilaan kohtaaminen laulutunnilla
Nissinen, Milla (2016)
Nissinen, Milla
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412960
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on epävarman oppilaan kohtaaminen laulutunnilla. Aihetta tarkastellaan opettajan näkökulmasta. Työn tarkoitus on löytää keinoja, joilla opettajan voi auttaa epävarmaa oppilasta laulutuntitilanteessa.
Olen etsinyt työhöni teoreettista taustaa kirjallisuudesta. Lisäksi haastattelin kahta kokenutta laulupedagogia Sibelius-Akatemiasta saadakseni käytännön neuvoja epävarman oppilaan kanssa työskentelyn tueksi.
Kirjallisuuskatsauksen ja haastattelujen perusteella tulin siihen tulokseen, että epävarmuuden helpottamiseen ei olemassa yksittäisiä täsmäharjoituksia, vaan kyse on kokonaisvaltaisesta pedagogisesta lähestymistavasta. Epävarmaa oppilasta auttaa kaikkein eniten opettaja, jonka pedagogiikka on oppilaslähtöistä opettajalähtöisyyden sijaan
Olen etsinyt työhöni teoreettista taustaa kirjallisuudesta. Lisäksi haastattelin kahta kokenutta laulupedagogia Sibelius-Akatemiasta saadakseni käytännön neuvoja epävarman oppilaan kanssa työskentelyn tueksi.
Kirjallisuuskatsauksen ja haastattelujen perusteella tulin siihen tulokseen, että epävarmuuden helpottamiseen ei olemassa yksittäisiä täsmäharjoituksia, vaan kyse on kokonaisvaltaisesta pedagogisesta lähestymistavasta. Epävarmaa oppilasta auttaa kaikkein eniten opettaja, jonka pedagogiikka on oppilaslähtöistä opettajalähtöisyyden sijaan