Web Design projekti yritykselle - Case Vertical Hobby Oy
Pöllänen, Valtteri (2016)
Pöllänen, Valtteri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061112745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061112745
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin Vertical Hobby Oy -nimiselle yritykselle. Yritys on verkkokaup-pa, joka jälleenmyy radio-ohjattavia lennokkeja ja -autoja sekä niiden varaosia. Työn tarkoituksena on käsitellä web design -projektia. Kyseessä on verkkokauppa, joka jälleenmyy radio-ohjattavia lennokkeja ja autoja sekä niiden varaosia. Projektista hyötyvät omistaja ja asiakas sekä yrityksen työntekijät. Kaikki muutokset tehtiin omistajan avustuksella, ja myöntymyksellä. Verkkokauppa on tehty valmiille pohjalle, ja koodattu käyttäen PHP-koodikieltä.
Projektille otettiin neljä päätavoitetta. Ensimmäinen tavoite oli parantaa työntekijöiden sivujen helppokäyttöisyyttä. Toinen tärkeä tavoite oli tehdä verkkokaupasta edustavampi ja ammattimaisempi. Sivujen asettelun lisäksi hakupalkin asentaminen sivuille otettiin prioriteetiksi projektin aikana. Lopulta päätettiin tehdä uudelleenjärjestely ja uusi kategoriointi yrityksen tuotevalikoimalle.
Tavoitteet saavutettiin suurimmalta osin kaikilla osapuolilla. Työntekijöiden sivuille tehtiin lisäyksiä, jotka tekevät helpommaksi käsitellä tilauksia, nähdä tuotesaldot sekä
kommunikoida asiakkaiden kanssa. Tilauksiin lisättiin värikoodi, joka kertoo automaattisesti, onko verkkokaupan varastossa tarpeeksi tilattua tuotetta tilauksen täyttämistä varten.
Punainen väri tarkoittaa tuotteen loppuneen, keltainen kertoo asiakkaan tilanneen viimeiset kappaleet tuotetta, ja vihreä kertoo tuotetta olevan vielä tilauksen jälkeenkin.
Verkkokaupan esteettinen asu muutettiin projektin aikana kokonaan. Punainen V-logo muuttui uudeksi, edustavammaksi logoksi, joka antaa kuvan verkkokaupan toimialasta (Katso kuva 1). Vanhassa verkkokaupassa tuotteet olivat liian monissa kategorioissa, joten ne tiivistettiin kuuteen pääkategoriaan: Lennokit, Multikopterit, Helikopterit, Autot, Tankit ja Tarvikkeet.
Oikean tuoteryhmän löytäminen on näin helpompaa, ja käytännöllisempää.
Verkkokaupalla oli aiemmin tarpeeton etusivu, jolla ei ollut hyödyllistä sisältöä. Sivulla oli linkki verkkokauppaan sekä feedit yrityksen sosiaalisista medioista. Osana projektia, tämä sivu poistettiin kokonaan, ja linkit medioihin siirrettiin uuden verkkokauppasivun alaosaan.
Aikaisemmin yrityksellä ei ollut hakupalkkia sivuillaan, mutta suuri tuotevalikoima. Näin ollen palkki lisättiin auttamaan asiakkaita löytämään tarvitsemansa tuotteet. Ongelmaksi, jota ei ehditty korjata projektin aikana, muodostui hakusanat. Hakukone alkoi toimimaan tuotteiden koodinimillä, joka teki etsinnästä vaikeaa. Esimerkkinä Dualskyn valmistamaa pienakkua ei
löytynyt haussa hakemalla, Dualsky Akkua nimellä, vaan kirjoittamalla tuotteen koodi, joka kertoo käytännössä kyseisen akun vahvuuden ja koon. Akkua nimellä etsittäessä ei ole vielä tarvetta tietää akun vahvuutta ja kokoa ennakkoon. Tämä tieto on hyödyllinen vasta asennusvaiheessa.
Projektille otettiin neljä päätavoitetta. Ensimmäinen tavoite oli parantaa työntekijöiden sivujen helppokäyttöisyyttä. Toinen tärkeä tavoite oli tehdä verkkokaupasta edustavampi ja ammattimaisempi. Sivujen asettelun lisäksi hakupalkin asentaminen sivuille otettiin prioriteetiksi projektin aikana. Lopulta päätettiin tehdä uudelleenjärjestely ja uusi kategoriointi yrityksen tuotevalikoimalle.
Tavoitteet saavutettiin suurimmalta osin kaikilla osapuolilla. Työntekijöiden sivuille tehtiin lisäyksiä, jotka tekevät helpommaksi käsitellä tilauksia, nähdä tuotesaldot sekä
kommunikoida asiakkaiden kanssa. Tilauksiin lisättiin värikoodi, joka kertoo automaattisesti, onko verkkokaupan varastossa tarpeeksi tilattua tuotetta tilauksen täyttämistä varten.
Punainen väri tarkoittaa tuotteen loppuneen, keltainen kertoo asiakkaan tilanneen viimeiset kappaleet tuotetta, ja vihreä kertoo tuotetta olevan vielä tilauksen jälkeenkin.
Verkkokaupan esteettinen asu muutettiin projektin aikana kokonaan. Punainen V-logo muuttui uudeksi, edustavammaksi logoksi, joka antaa kuvan verkkokaupan toimialasta (Katso kuva 1). Vanhassa verkkokaupassa tuotteet olivat liian monissa kategorioissa, joten ne tiivistettiin kuuteen pääkategoriaan: Lennokit, Multikopterit, Helikopterit, Autot, Tankit ja Tarvikkeet.
Oikean tuoteryhmän löytäminen on näin helpompaa, ja käytännöllisempää.
Verkkokaupalla oli aiemmin tarpeeton etusivu, jolla ei ollut hyödyllistä sisältöä. Sivulla oli linkki verkkokauppaan sekä feedit yrityksen sosiaalisista medioista. Osana projektia, tämä sivu poistettiin kokonaan, ja linkit medioihin siirrettiin uuden verkkokauppasivun alaosaan.
Aikaisemmin yrityksellä ei ollut hakupalkkia sivuillaan, mutta suuri tuotevalikoima. Näin ollen palkki lisättiin auttamaan asiakkaita löytämään tarvitsemansa tuotteet. Ongelmaksi, jota ei ehditty korjata projektin aikana, muodostui hakusanat. Hakukone alkoi toimimaan tuotteiden koodinimillä, joka teki etsinnästä vaikeaa. Esimerkkinä Dualskyn valmistamaa pienakkua ei
löytynyt haussa hakemalla, Dualsky Akkua nimellä, vaan kirjoittamalla tuotteen koodi, joka kertoo käytännössä kyseisen akun vahvuuden ja koon. Akkua nimellä etsittäessä ei ole vielä tarvetta tietää akun vahvuutta ja kokoa ennakkoon. Tämä tieto on hyödyllinen vasta asennusvaiheessa.