Asiakasymmärrys, yhteiskehittäminen ja tilan ulottuvuudet uuden kokouspalvelukonseptin perustana - Case Café Köket
Viitaniemi, Miia (2016)
Viitaniemi, Miia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812340
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Leppävaara
Palveluliiketoiminnan koulutusohjelma (YAMK)
Miia Viitaniemi
Asiakasymmärrys, yhteiskehittäminen ja tilan ulottuvuudet uuden kokouspalvelukonseptin perustana - Case Café Köket
Vuosi 2016 Sivumäärä 115
Työn tekemisen tapojen muutokset, työ- ja vapaa-ajan sekoittuminen ja kehittyvät teknologiat ovat osaltaan vaikuttaneet palvelurakenteen muutokseen. Tämän muutoksen ja kaupunkien kas-vun seurauksena keskustoissa on tarvetta uusille tilaratkaisuille. Tämä ilmiö avaa mahdollisuuden tarkastella, kuinka julkisia ja puolijulkisia tiloja voitaisiin paremmin hyödyntää erilaisiin käyttötarkoituksiin. Ketteryyttä tilojen hyödyntämiseen tarvitaan, sillä tilojen monikäyttö on yleistymässä. Palvelumuotoilu ja suunnitteluajattelu, jatkuvaan ideointiin perustuva toimintamalli on noussut yhä tärkeämmäksi monissa yrityksissä. Innovointi sekä kyky kehittää palveluja asiakasymmärrykseen perustuen yhdessä asiakkaiden kanssa on todettu yhdeksi tärkeimmistä elementeistä palveluyritysten kilpailukyvyn ylläpitämiseksi ja kasvattamiseksi.
Opinnäytetyössäni tutkin julkisten ja puolijulkisten tilojen hyödyntämistä eri käyttötarkoituksiin. Case-yritys Café Köket on kuvaava esimerkki ilmiöstä, sillä se on monitoimintaan pyrkivä konsepti-kahvila-ravintola. Kehittämiskohteeni on Café Köketin kokouspalvelut. Tutkimuksellinen kehittämistehtävä toteutetaan työelämälähtöisesti ja palvelumuotoilun näkökulmasta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa uutta tietoa asiakasymmärryksen ja yhteiskehittämisen avulla siitä, miten Café Köketin kokouspalvelukonseptia voi kehittää vastaamaan asiakkaiden toiveita ja tarpeita. Tarkoitus on kehittää palvelukonsepti yhdessä asiakkaiden kanssa, heidän arvo-odotustensa mukaisesti, eli ideoida dynaamisia matalan kynnyksen kokoustiloja Café Köketille.
Opinnäytetyön tietoperustana on hyödynnetty kehittämistyön kannalta keskeistä kirjallisuutta asia-kasymmärryksestä (customer understanding), yhteiskehittämisestä (co-creation), palvelukohtaami-sesta, (service encounter) ja tilasta (sphere). Koska opinnäytetyö keskittyy palvelun suunnitteluun ja uuden palvelukonseptin kehittämiseen, on työstä rajattu pois palvelukonseptin käyttöönotto se-kä liiketoimintamallin muodostaminen. Kehittämistyö noudattaa Double diamond–palvelumuotoilun prosessimallia, jonka tärkeimmät vaiheet ovat tutkiminen (discover), määritteleminen (define), kehittäminen (develop) ja toteuttaminen (delivery).
Kehittämistyössä asiakasymmärrystä hankittiin haastattelujen, havainnoin ja työpajojen avulla. Lisäksi hyödynnettiin erilaisia aineiston keruu-, analysointi- ja tulkintamenetelmiä. Tulosten poh-jalta laadittiin asiakaspersoonat, palvelupolku ja Service blueprint. Toimeksiantajalle tehtiin useita kokouspalvelukonseptin kehittämisehdotuksia sekä laadittiin arvolupaus. Yhteiskehittäminen asiak-kaiden kanssa oli onnistunutta. Useat esitetyistä palvelukonseptin kehittämisehdotuksista on jo to-teutettu käytännössä. Tutkittava ilmiö herätti mielenkiintoa ja vilkasta keskustelua muun muassa sosiaalisessa mediassa. Esitettyihin tutkimuskysymyksiin onnistuttiin vastaamaan, ja kehittämistyön tavoitteet saavutettiin.
Asiasanat: asiakasymmärrys, yhteiskehittäminen, palvelukonsepti, palvelumuotoilu, tila, tilan ulottuvuudet, kokouspalvelut, konseptikahvila-ravintola, interaktio
Leppävaara
Palveluliiketoiminnan koulutusohjelma (YAMK)
Miia Viitaniemi
Asiakasymmärrys, yhteiskehittäminen ja tilan ulottuvuudet uuden kokouspalvelukonseptin perustana - Case Café Köket
Vuosi 2016 Sivumäärä 115
Työn tekemisen tapojen muutokset, työ- ja vapaa-ajan sekoittuminen ja kehittyvät teknologiat ovat osaltaan vaikuttaneet palvelurakenteen muutokseen. Tämän muutoksen ja kaupunkien kas-vun seurauksena keskustoissa on tarvetta uusille tilaratkaisuille. Tämä ilmiö avaa mahdollisuuden tarkastella, kuinka julkisia ja puolijulkisia tiloja voitaisiin paremmin hyödyntää erilaisiin käyttötarkoituksiin. Ketteryyttä tilojen hyödyntämiseen tarvitaan, sillä tilojen monikäyttö on yleistymässä. Palvelumuotoilu ja suunnitteluajattelu, jatkuvaan ideointiin perustuva toimintamalli on noussut yhä tärkeämmäksi monissa yrityksissä. Innovointi sekä kyky kehittää palveluja asiakasymmärrykseen perustuen yhdessä asiakkaiden kanssa on todettu yhdeksi tärkeimmistä elementeistä palveluyritysten kilpailukyvyn ylläpitämiseksi ja kasvattamiseksi.
Opinnäytetyössäni tutkin julkisten ja puolijulkisten tilojen hyödyntämistä eri käyttötarkoituksiin. Case-yritys Café Köket on kuvaava esimerkki ilmiöstä, sillä se on monitoimintaan pyrkivä konsepti-kahvila-ravintola. Kehittämiskohteeni on Café Köketin kokouspalvelut. Tutkimuksellinen kehittämistehtävä toteutetaan työelämälähtöisesti ja palvelumuotoilun näkökulmasta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa uutta tietoa asiakasymmärryksen ja yhteiskehittämisen avulla siitä, miten Café Köketin kokouspalvelukonseptia voi kehittää vastaamaan asiakkaiden toiveita ja tarpeita. Tarkoitus on kehittää palvelukonsepti yhdessä asiakkaiden kanssa, heidän arvo-odotustensa mukaisesti, eli ideoida dynaamisia matalan kynnyksen kokoustiloja Café Köketille.
Opinnäytetyön tietoperustana on hyödynnetty kehittämistyön kannalta keskeistä kirjallisuutta asia-kasymmärryksestä (customer understanding), yhteiskehittämisestä (co-creation), palvelukohtaami-sesta, (service encounter) ja tilasta (sphere). Koska opinnäytetyö keskittyy palvelun suunnitteluun ja uuden palvelukonseptin kehittämiseen, on työstä rajattu pois palvelukonseptin käyttöönotto se-kä liiketoimintamallin muodostaminen. Kehittämistyö noudattaa Double diamond–palvelumuotoilun prosessimallia, jonka tärkeimmät vaiheet ovat tutkiminen (discover), määritteleminen (define), kehittäminen (develop) ja toteuttaminen (delivery).
Kehittämistyössä asiakasymmärrystä hankittiin haastattelujen, havainnoin ja työpajojen avulla. Lisäksi hyödynnettiin erilaisia aineiston keruu-, analysointi- ja tulkintamenetelmiä. Tulosten poh-jalta laadittiin asiakaspersoonat, palvelupolku ja Service blueprint. Toimeksiantajalle tehtiin useita kokouspalvelukonseptin kehittämisehdotuksia sekä laadittiin arvolupaus. Yhteiskehittäminen asiak-kaiden kanssa oli onnistunutta. Useat esitetyistä palvelukonseptin kehittämisehdotuksista on jo to-teutettu käytännössä. Tutkittava ilmiö herätti mielenkiintoa ja vilkasta keskustelua muun muassa sosiaalisessa mediassa. Esitettyihin tutkimuskysymyksiin onnistuttiin vastaamaan, ja kehittämistyön tavoitteet saavutettiin.
Asiasanat: asiakasymmärrys, yhteiskehittäminen, palvelukonsepti, palvelumuotoilu, tila, tilan ulottuvuudet, kokouspalvelut, konseptikahvila-ravintola, interaktio