Brukarmedverkan i utvecklingsarbete : En kvalitativ fallstudie av brukarnas roll och medverkan i utvecklingsarbete vid FSKC
Baarman, Johanna (2016)
Baarman, Johanna
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:amk-2016061513049
https://urn.fi/urn:nbn:fi:amk-2016061513049
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli valottaa palvelukäyttäjän roolia ja osallisuutta kehittämistyössä projektityöntekijöiden kokemusten perusteella. Tarkoituksena oli vetää johtopäätös siitä, kuinka palvelukäyttäjät ovat osallistuneet FSKC:n projekteissa. Tähän tutkimukseen ja teoriatietoon rakentuen nostetaan keskusteluun keskeisiä kysymyksiä osaamiskeskuksen jatkokehittelytyön tueksi ja toteuttamiseksi. Tutkimuskysymykset olivat: mikä rooli palvelunkäyttäjillä on ollut FSKC:n projekteissa projektityötyöntekijöiden mukaan? Kuinka osallisuus on toteutunut FSKC:n projekteissa – mitä menetystekijöitä ja haasteita on tunnistettu? Kuinka toteuttaa projekteja jatkossa tukien palvelunkäyttäjien osallisuutta? Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastateltavina oli viisi nykyistä ja entistä projektityöntekijää FSKC:lta. Aineistona käytettiin myös dokumentteja viidestä kehittämishankkeesta FSKC:ssa. Aineistoa tarkasteltiin deduktiivisella ja induktiivisella sisällönanalyysillä. Tutkimustulos osoittaa, että palvelukäyttäjät ovat osallistuneet jossakin määrin projekteissa. Osallisuus on vaihdellut eri projektien välillä ja projektien eri vaiheissa. Palvelunkäyttäjät ovat pääasiassa osallistuneet toteuttamisvaiheeseen kolmessa projektissa. He ovat myös olleet osallisena yhdessä projektisuunnitelmassa ja projektihakemuksessa sekä sen juurruttamisessa. Edistäviä tekijöitä ja haasteita on identifioitu. Haastateltavien mukaan palvelunkäyttäjät saivat äänensä kuuluviin projektien aikana. Heillä oli mahdollisuus nostaa omia kokemuksiaan esiin. Tulevia kehittämishankkeita ajatellen tulee projektityöntekijöiden tavoitella dialogista suhtautumis- ja lähestymistapaa, joka edistäisi osallisuutta synnyttävää toimintaympäristöä. Dialogisuus on lähtökohtana kumppanuudessa, joka syntyy palvelunkäyttäjän, yhteistyöorganisaatioiden asiantuntijoiden ja projektityöntekijöiden välille. Päätelmä: dialogi voi tukea osallisuutta ja kumppanuutta kehittämisprosessissa.