Miami-kohdeoppaan kehitysprosessi CASE: EkiTravels
Lehmuskallio, Sandra (2016)
Lehmuskallio, Sandra
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061312863
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli Miami-kohdeoppaan kehittäminen ja toteutus, ja se toteutettiin Yhdysvalloissa toimivan matkanjärjestäjäyrityksen EkiTravelsin toimeksiantona. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa EkiTravelsin asiakkaille konkreettinen Miamin kohdeopas, josta on hyötyä suomalaisille Miamiin suuntaaville matkailijoille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli, että EkiTravels voi valmista kohdeopasta hyödyntäen tarjota asiakkailleen ensiluokkaista palvelua ja saada taloudellista tulosta myymällä monipuolisia palveluitaan kohdeopasta käyttäville asiakkailleen.
Opinnäytetyön teoreettiseen tietoperustaan valittiin aiheita, jotka tukevat kohdeoppaan toteutusprosessia. Teoreettisessa tietoperustassa käsitellään asiakaslähtöisyyttä palveluiden kehittämisessä, opastavan tekstin kirjoittamista sekä matkailualan peruskäsitteistöä. Itse kohdeopas toteutettiin kolmivaiheista kehitysprosessia hyödyntäen. Kehitysprosessin ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin toimeksiantajayrityksen asiakaskunnan tarpeet, toiveet ja odotukset. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua, net scoutingia ja havainnointia. Kehitysprosessin toisessa vaiheessa käytettiin menetelminä asiantuntijahaastattelua sekä teemoiteltua analysointia. Tässä vaiheessa keskityttiin kohdeoppaan visuaalisen ilmeen ja sisällön toteutukseen. Kehitysprosessin kolmannessa, eli viimeisessä vaiheessa valmista tuotosta tarkasteltiin ja se todettiin käyttövalmiiksi palvelutuotteeksi.
Kohdeoppaan tuottamisessa tärkeimmäksi koettiin sen asiakassuuntautuneisuus, koska kohdeoppaasta haluttiin asiakkaita erinomaisesti ohjeistava lisäpalvelu EkiTravelsille. Kohdeoppaan sisällön tuottamisessa kiinnitettiin huomiota niin toimeksiantajayrityksen kuin sen asiakkaidenkin tarpeisiin, toiveisiin ja odotuksiin, sekä asiakaskunnan monipuolisuuteen. Myös kohdeoppaan visuaalisen ilmeen suunnitteluun ja toteutukseen panostettiin, sillä sen koettiin tuovan lisäarvoa valmiille kohdeoppaalle.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Miamin parhaat palat –kohdeopas, joka on sisällöltään monipuolinen, selkeä, helppolukuinen ja tiivis. Kohdeoppaan visuaalinen ilme on värikäs, ja se mukailee Miamin tunnelmaa värivalintojen ja kuvituksen ansiosta. Kehitysprosessin avulla tuloksesta saatiin toimeksiantajan vaatimusten ja toiveiden mukainen kohdeopas, josta EkiTra-velsin asiakkaat saavat vinkkejä lomamatkansa aktiviteetteihin ja ohjelmaan.
Opinnäytetyön teoreettiseen tietoperustaan valittiin aiheita, jotka tukevat kohdeoppaan toteutusprosessia. Teoreettisessa tietoperustassa käsitellään asiakaslähtöisyyttä palveluiden kehittämisessä, opastavan tekstin kirjoittamista sekä matkailualan peruskäsitteistöä. Itse kohdeopas toteutettiin kolmivaiheista kehitysprosessia hyödyntäen. Kehitysprosessin ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin toimeksiantajayrityksen asiakaskunnan tarpeet, toiveet ja odotukset. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua, net scoutingia ja havainnointia. Kehitysprosessin toisessa vaiheessa käytettiin menetelminä asiantuntijahaastattelua sekä teemoiteltua analysointia. Tässä vaiheessa keskityttiin kohdeoppaan visuaalisen ilmeen ja sisällön toteutukseen. Kehitysprosessin kolmannessa, eli viimeisessä vaiheessa valmista tuotosta tarkasteltiin ja se todettiin käyttövalmiiksi palvelutuotteeksi.
Kohdeoppaan tuottamisessa tärkeimmäksi koettiin sen asiakassuuntautuneisuus, koska kohdeoppaasta haluttiin asiakkaita erinomaisesti ohjeistava lisäpalvelu EkiTravelsille. Kohdeoppaan sisällön tuottamisessa kiinnitettiin huomiota niin toimeksiantajayrityksen kuin sen asiakkaidenkin tarpeisiin, toiveisiin ja odotuksiin, sekä asiakaskunnan monipuolisuuteen. Myös kohdeoppaan visuaalisen ilmeen suunnitteluun ja toteutukseen panostettiin, sillä sen koettiin tuovan lisäarvoa valmiille kohdeoppaalle.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Miamin parhaat palat –kohdeopas, joka on sisällöltään monipuolinen, selkeä, helppolukuinen ja tiivis. Kohdeoppaan visuaalinen ilme on värikäs, ja se mukailee Miamin tunnelmaa värivalintojen ja kuvituksen ansiosta. Kehitysprosessin avulla tuloksesta saatiin toimeksiantajan vaatimusten ja toiveiden mukainen kohdeopas, josta EkiTra-velsin asiakkaat saavat vinkkejä lomamatkansa aktiviteetteihin ja ohjelmaan.