Ostolaskutuksen kehittäminen kohdeyrityksessä
Myyry, Milla (2016)
Myyry, Milla
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412915
Tiivistelmä
Toimeksiantajani haluaa pysyä anonyymina, joten käytän siitä nimitystä kohdeyritys. Toimeksiantajani toimii osana suomalaista pörssiyhtiötä, joka valmistaa kartonkituotteita.
Aiheena opinnäytetyössäni on digitaalisen ostolaskutuksen kehittäminen ja digitaalisuuden tarjoamien mahdollisuuksien
hyödyntäminen.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää käyttäjille tehdyn kyselytutkimuksen ja syvähaastattelun sekä erilaisten dokumenttien avulla, miten ostolaskutuksen toimivuutta voidaan parantaa.
Tutkimusongelmana on selvittää, mitkä ovat ostolaskutuksessa keskeiset ongelmat ja miten niitä voitaisiin ratkaista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös luoda ostolaskutusprosessin kehittämisehdotuksia, miten havaittuja ongelmia voidaan joko vähentää tai poistaa kokonaan.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisia sekä kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä, ja se toteutettiin
haastatteluilla, kyselylomakkeella sekä erilaisten raporttien avulla.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kohdeyrityksen ostolaskutus on kokonaisuudessaan
tällä hetkellä melko toimiva, mutta laskujen automaattinen käsittely vaatii vielä kehittämistä.
Automatisointia tulee kehittää, jotta digitaalisuutta ostolaskutuksessa voidaan hyödyntää paremmin. Tutkimuksen tuloksena syntyneitä kehittämisehdotuksia ovat esimerkiksi kirjallisen kuvauksen luominen ostolaskuprosessista, jossa on määritelty selkeät roolit ja vastuunjako ostolaskutuksessa
mukana oleville sekä koulutuksen järjestäminen ostolaskujärjestelmän käyttäjille.
Aiheena opinnäytetyössäni on digitaalisen ostolaskutuksen kehittäminen ja digitaalisuuden tarjoamien mahdollisuuksien
hyödyntäminen.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää käyttäjille tehdyn kyselytutkimuksen ja syvähaastattelun sekä erilaisten dokumenttien avulla, miten ostolaskutuksen toimivuutta voidaan parantaa.
Tutkimusongelmana on selvittää, mitkä ovat ostolaskutuksessa keskeiset ongelmat ja miten niitä voitaisiin ratkaista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös luoda ostolaskutusprosessin kehittämisehdotuksia, miten havaittuja ongelmia voidaan joko vähentää tai poistaa kokonaan.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisia sekä kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä, ja se toteutettiin
haastatteluilla, kyselylomakkeella sekä erilaisten raporttien avulla.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kohdeyrityksen ostolaskutus on kokonaisuudessaan
tällä hetkellä melko toimiva, mutta laskujen automaattinen käsittely vaatii vielä kehittämistä.
Automatisointia tulee kehittää, jotta digitaalisuutta ostolaskutuksessa voidaan hyödyntää paremmin. Tutkimuksen tuloksena syntyneitä kehittämisehdotuksia ovat esimerkiksi kirjallisen kuvauksen luominen ostolaskuprosessista, jossa on määritelty selkeät roolit ja vastuunjako ostolaskutuksessa
mukana oleville sekä koulutuksen järjestäminen ostolaskujärjestelmän käyttäjille.