Implementation of Social Media Marketing in AVAIN Asumisoikeus Oy
Kalenius, Anu (2016)
Kalenius, Anu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712254
Tiivistelmä
Sosiaalisen median markkinoinnin suosio markkinoinnin menetelmänä on kasvanut nopeasti parin viime vuoden aikana. Kuitenkin vielä löytyy yrityksiä, jotka ovat tietoisia some-markkinoinnin hyödyistä, mutta tietotaidon ja rohkeuden puute estävät noita yrityksiä aloittamasta some-markkinoininnin hyödyntämisen itse. Kilpailuedun saavuttaminen, brändin tietoisuuden ja myynnin lisääminen tekevät siitä sen arvoista.
Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää keinot some-markkinoinnin käyttöönottoon toimeksiantajana toimineessa yrityksessä. Siitä syystä päätutkimuskysymys tähtäsi selvittämään kuinka sosiaalisen median markkinointi toteutetaan palveluyrityksessä asumisen toimialalla. Tukevat tutkimuskysymykset keskittyivät sosiaalisen median kanavien valintaan ja sisältöön.
Tutkimukseen valittu teoreettinen viitekehys oli sosiaalisen median malli, joka esittelee neljä askelta some-markkinoinnin toimeenpanemisessa yrityksessä. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka metodologiaksi valittiin toimintatutkimus. Toimintatutkimuksen syklit toistettiin pari kertaa ja sosiaalisen median mallin askeleet pantiin toimeen käytännössä. Tutkimus seurasi ja valvoi toimeksiantajayrityksen Facebookin lanseerausprosessin edistymistä ja tuloksia.
Tutkimus todisti, että toimintaohjeiden ja tavoitteiden laatiminen ovat tärkeitä ja Facebook osoittautui sopivimmaksi sosiaalisen median kanavaksi aloitusvaihessa, mutta tutkija ehdottaa Instagramia seuraavaksi kanavaksi. Tutkimus antaa ideoita sisältötuotantoon asumisen toimialalla toimivalle palveluyritykselle. Some-markkinoinnin tulosten valvominen ja mittaaminen tulevaisuudessa auttavat parantamaan kohderyhmän määrittelyä ja some-markkinoinnin kohdistamista yrityksessä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää keinot some-markkinoinnin käyttöönottoon toimeksiantajana toimineessa yrityksessä. Siitä syystä päätutkimuskysymys tähtäsi selvittämään kuinka sosiaalisen median markkinointi toteutetaan palveluyrityksessä asumisen toimialalla. Tukevat tutkimuskysymykset keskittyivät sosiaalisen median kanavien valintaan ja sisältöön.
Tutkimukseen valittu teoreettinen viitekehys oli sosiaalisen median malli, joka esittelee neljä askelta some-markkinoinnin toimeenpanemisessa yrityksessä. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka metodologiaksi valittiin toimintatutkimus. Toimintatutkimuksen syklit toistettiin pari kertaa ja sosiaalisen median mallin askeleet pantiin toimeen käytännössä. Tutkimus seurasi ja valvoi toimeksiantajayrityksen Facebookin lanseerausprosessin edistymistä ja tuloksia.
Tutkimus todisti, että toimintaohjeiden ja tavoitteiden laatiminen ovat tärkeitä ja Facebook osoittautui sopivimmaksi sosiaalisen median kanavaksi aloitusvaihessa, mutta tutkija ehdottaa Instagramia seuraavaksi kanavaksi. Tutkimus antaa ideoita sisältötuotantoon asumisen toimialalla toimivalle palveluyritykselle. Some-markkinoinnin tulosten valvominen ja mittaaminen tulevaisuudessa auttavat parantamaan kohderyhmän määrittelyä ja some-markkinoinnin kohdistamista yrityksessä.