Asiakastyytyväisyyden kehittyminen ja asiakasuskollisuus urheilutapahtumassa : Case: Neste Oil Ralli vuosina 2012–2015
Soininen, Petteri (2016)
Soininen, Petteri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912582
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Neste Oil Ralli -urheilutapahtumassa kävijöiden tyytyväisyyden kehittymistä ja asiakasuskollisuutta vuosien 2012–2015 aikana. Toimeksiantajina olivat AKK Sports Oy ja Sport Business School Finland. Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin asiakastyytyväisyyttä urheilutapahtumassa muodostaviin tekijöihin, asiakasuskollisuuden tunnusmerkkeihin ja asiakasuskollisuuden yrityksille tuomiin hyötyihin.
Tutkimusotteena käytettiin kvantitatiivista tutkimusta ja tiedonkeruumenetelmänä Webropol-kyselylomaketta. Kyselyyn pystyi vastaamaan tapahtuman verkkosivujen kautta. Toimeksiantajat toteuttivat kyselyn syksyisin vuosina 2012–2015. Vastauksia kyselyihin saatiin yhteensä 2692 kappaletta. Tutkimuksessa keskityttiin analysoimaan hankittua aineistoa.
Tutkimuksessa selvisi, että katsojat olivat tarkasteluvuosina tyytyväisiä tapahtumaan, ja tyytyväisyydessä oli nähtävissä positiivista kehitystä erityisesti vuosina 2014 ja 2015. Positiivinen kehitys oli huomattavinta katsojien tyytyväisyydessä erikoiskokeisiin, aikatauluihin ja tapahtumaan kokonaisuutena. Lisäksi kävijät osoittivat tapahtumaa kohtaan selviä asiakasuskollisuudelle ominaisia piirteitä.
Tutkimus syvensi ymmärrystä urheilutapahtumissa kävijöiden tyytyväisyyteen vaikuttavista tekijöistä ja lisäsi tietoa tapahtumassa tehtyjen muutosten vaikutuksista kävijöiden tyytyväisyyteen. Tulevaisuudessa toimeksiantajan on mahdollista hyödyntää tutkimusta rallitapahtumien suunnittelussa.
Tutkimusotteena käytettiin kvantitatiivista tutkimusta ja tiedonkeruumenetelmänä Webropol-kyselylomaketta. Kyselyyn pystyi vastaamaan tapahtuman verkkosivujen kautta. Toimeksiantajat toteuttivat kyselyn syksyisin vuosina 2012–2015. Vastauksia kyselyihin saatiin yhteensä 2692 kappaletta. Tutkimuksessa keskityttiin analysoimaan hankittua aineistoa.
Tutkimuksessa selvisi, että katsojat olivat tarkasteluvuosina tyytyväisiä tapahtumaan, ja tyytyväisyydessä oli nähtävissä positiivista kehitystä erityisesti vuosina 2014 ja 2015. Positiivinen kehitys oli huomattavinta katsojien tyytyväisyydessä erikoiskokeisiin, aikatauluihin ja tapahtumaan kokonaisuutena. Lisäksi kävijät osoittivat tapahtumaa kohtaan selviä asiakasuskollisuudelle ominaisia piirteitä.
Tutkimus syvensi ymmärrystä urheilutapahtumissa kävijöiden tyytyväisyyteen vaikuttavista tekijöistä ja lisäsi tietoa tapahtumassa tehtyjen muutosten vaikutuksista kävijöiden tyytyväisyyteen. Tulevaisuudessa toimeksiantajan on mahdollista hyödyntää tutkimusta rallitapahtumien suunnittelussa.