Unity 5 editorin laajentaminen : työkalu 3D-mallikokoelman muokkaamiseen
Manninen, Aukusti (2016)
Manninen, Aukusti
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012650
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia ja kehittää 3D-mallikokoelman muokkaustyökalu Unity 5 -pelimoottoriin. Työkalun oli tarkoitus toimia editori-tilassa, mikä tarkoitti sitä, että pelimoottori ei ollut aktiivisena. Tämän vuoksi kehitystyö poikkesi normaalista Unityn parissa työskentelystä. Laajennuksen avulla käyttäjä kykeni muokkaamaan mallikokoelmaa, joka koostui numeroiden ja desibeli-lyhenteen 3D-malleista. Laajennuksen sai käyttöön lisäämällä itsetehty Unityn primitiiviobjekti Scene-ikkunaan. Tämän jälkeen muokkaus tapahtui primitiiviobjektissa olevan komponentin parametrien avulla.
Teoriaosuudessa tutkittiin eri pelimoottoreita ja niitä tarkasteltiin myös muokattavuuden näkökulmasta. Tutkimuksen perusteella päädyttiin Unity 5 -pelimoottoriin sen tehokkaan editoriohjelmointirajapinnan vuoksi. Vertailun jälkeen teoriaosuudessa käytiin läpi Unity 5 -pelimoottorin ominaisuuksia ja pelimoottorin laajentamista yleisellä tasolla. Laajentamiseen liittyvät huomioitavat asiat käytiin myös läpi. Teoriaosuuden loppupuolessa perehdyttiin opinnäytetyön etenemiseen sekä vastaan tulleisiin ongelmiin ja niiden ratkaisuihin. Teoriaosuus päättyy lopputyön kriittiseen arviointiin, jossa myös käsitellään puutteita sekä jatkoehdotuksia.
Opinnäytetyön asiakkaana toimi Uplause-yritys Helsingistä ja sen aikana valmistui laajennus, joka täytti asiakkaan toiveet. Työ toteutettiin Unity 5 -pelimoottorilla ja ohjelmointikielenä käytettiin C#-ohjelmointikieltä. Asiakas toimitti 3D-mallikokoelmat, joita muutettiin laajennukseen sopivaksi.
Teoriaosuudessa tutkittiin eri pelimoottoreita ja niitä tarkasteltiin myös muokattavuuden näkökulmasta. Tutkimuksen perusteella päädyttiin Unity 5 -pelimoottoriin sen tehokkaan editoriohjelmointirajapinnan vuoksi. Vertailun jälkeen teoriaosuudessa käytiin läpi Unity 5 -pelimoottorin ominaisuuksia ja pelimoottorin laajentamista yleisellä tasolla. Laajentamiseen liittyvät huomioitavat asiat käytiin myös läpi. Teoriaosuuden loppupuolessa perehdyttiin opinnäytetyön etenemiseen sekä vastaan tulleisiin ongelmiin ja niiden ratkaisuihin. Teoriaosuus päättyy lopputyön kriittiseen arviointiin, jossa myös käsitellään puutteita sekä jatkoehdotuksia.
Opinnäytetyön asiakkaana toimi Uplause-yritys Helsingistä ja sen aikana valmistui laajennus, joka täytti asiakkaan toiveet. Työ toteutettiin Unity 5 -pelimoottorilla ja ohjelmointikielenä käytettiin C#-ohjelmointikieltä. Asiakas toimitti 3D-mallikokoelmat, joita muutettiin laajennukseen sopivaksi.