Tarinallistaminen yksilöurheilijan sponsorinhankintaprosessissa
Helenius, Mari (2016)
Helenius, Mari
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612003
Tiivistelmä
Yksilöurheilijalle sponsoreiden hankkiminen on haastavaa. Urheilija joutuu kilpailemaan sponsoreista suurten seurojen ja lajien kanssa. Miika Suvanto kilpailee brasilialaisessa jujutsussa ja menestystä on tullut niin valtakunnallisella kuin kansainväliselläkin tasolla. Suvanto joutuu työskentelemään täyspäiväisesti rahoittaakseen urheilu-uraansa. Työ vie aikaa harjoittelulta. Ulkopuolinen rahoitus takaisi Suvannolle mahdollisuuden keskittyä täyspäiväisesti urheilu-uraansa. Jotta Suvanto voisi aloittaa sponsorinhankintaprosessiin, pitää hänen olla sponsoreiden silmissä houkutteleva kohde. Opinnäytetyön tavoite oli tehdä Suvannosta kiinnostava ja kilpailijoistaan erottuva kohde.
Tavoitetta lähdettiin lähestymään tarinallistamisen avulla. Tarinallistaminen tarkoittaa tarinalähtöistä kerrontaa. Tarinallistamisen lisäksi menetelmänä käytettiin haastatteluja. Suvannon ja hänen lähipiiriin kuuluvan henkilön haastattelut tehtiin keskusteluluontoisesti avointa haastattelua käyttäen. Haastattelut nauhoitettiin ja tallennettiin. Suvannon valmentajan haastattelu tehtiin teemahaastatteluna sähköpostin välityksellä. Apuna opinnäytetyössä käytettiin myös kirjallisuutta ja internet-lähteitä.
Tarinallistamisprosessin ja haastattelujen avulla Suvannosta saatiin esille sponsoreita houkuttelevia asioita. Suvannon työmoraali, halu oppia ja omistautuneisuus nousevat esille tarinassa. Näitä ominaisuuksia kuvastaa Suvannon Metsuri-lempinimi. Ominaisuuksien avulla Suvannosta muodostetiin tarina. Tarina on opinnäytetyössä tekstimuodossa. Tarina toimii pohjana kaikelle toiminnalle, se on osa brändäämistä ja markkinointia. Tarinaa tai sen osia voi lähteä jalkauttamaan esimerkiksi sosiaaliseen mediaan kuvien ja videoiden avulla.
Tavoitetta lähdettiin lähestymään tarinallistamisen avulla. Tarinallistaminen tarkoittaa tarinalähtöistä kerrontaa. Tarinallistamisen lisäksi menetelmänä käytettiin haastatteluja. Suvannon ja hänen lähipiiriin kuuluvan henkilön haastattelut tehtiin keskusteluluontoisesti avointa haastattelua käyttäen. Haastattelut nauhoitettiin ja tallennettiin. Suvannon valmentajan haastattelu tehtiin teemahaastatteluna sähköpostin välityksellä. Apuna opinnäytetyössä käytettiin myös kirjallisuutta ja internet-lähteitä.
Tarinallistamisprosessin ja haastattelujen avulla Suvannosta saatiin esille sponsoreita houkuttelevia asioita. Suvannon työmoraali, halu oppia ja omistautuneisuus nousevat esille tarinassa. Näitä ominaisuuksia kuvastaa Suvannon Metsuri-lempinimi. Ominaisuuksien avulla Suvannosta muodostetiin tarina. Tarina on opinnäytetyössä tekstimuodossa. Tarina toimii pohjana kaikelle toiminnalle, se on osa brändäämistä ja markkinointia. Tarinaa tai sen osia voi lähteä jalkauttamaan esimerkiksi sosiaaliseen mediaan kuvien ja videoiden avulla.